چگونه مشکل بی تفاوتی کارکنان نسبت به مسائل و مشکلات سازمان را حل کنیم؟

حل مشکل بی تفاوتی کارکنان در سازمان

بی تفاوتی کارکنان نسبت به مسائل و مشکلات سازمان، مشکلی است که در اغلب کشورهای دنیا و در اکثر سازمان های دولتی یا غیردولتی، تولیدی یا خدماتی دیده می شود. این مشکل آنقدر در سالیان اخیر از اهمیت وافری برای محققان مدیریت برخوردار بوده است که آنرا در حوزه مدیریت بحران سازمان طبقه بندی کرده اند و از این مشکل بعنوان نوعی انحراف از وضعیت متعادل در سازمان یاد کرده اند.

از طرف دیگر بحران بی تفاوتی بحرانی بسیار خطرناک برای سازمان است به گونه ای که محققان اذعان می دارند که بی تفاوتی را شاید بتوان یک بحران خاموش، سقوط آرام و تخریب مستمر و بدون صدا نام نهاد. لذا نگرش این چنینی به موضوع بی تفاوتی کارکنان و حل عاجلانه این معضل سازمانی خود جای تامل و بررسی دارد. برای حل این مشکل راه حل های متفاوتی از سوی محققان و مدیران موفق پیشنهاد شده است که در این بخش به 2 مورد آن اشاره می شود:

راه حل شماره 1: یکی از مهمترین راهکارهای سازمانی در برخورد با بی تفاوتی کارکنان را بایستی در طراحی و توسعه نظام ارزیابی عملکرد عدالت محور جستجو کرد. طراحی دقیق و با معیارهای مشخص و عینی چنین نظامی باعث بهبود سطح انگیزشی افراد می شود چرا که افراد خود در می یابند که بهبود عملکردشان موجبات تشویق و ترفیع آنها در سازمان را فراهم می آورد و بنابراین دیگر نسبت به مسایل سازمانی بی تفاوت نخواهند بود.

راه حل شماره 2: یکی از برزگترین معضلات سازمان ها علی الخصوص در کشورهای عقب مانده و توسعه نیافته وجود تبعیض های گسترده و حاکم شدن گروه خاصی در سازمان بر بدنه مدیریتی آن است که این وضع باعث هدررفت استعدادها و توانایی های کارکنان می شود. وجود چنین فضا و جوی در سازمان سبب نوعی بی انگیزگی و بی تفاوتی شده و در بلندمدت اثرات مخربی بر عملکرد می گذارد. لذا وجود نظام مدیریتی مبتنی بر مشارکت همه بخش ها و گروه های ذینفع در تصمیم گیری ها از الزامات سازمان هایی است که می خواهند با تغییرات شگرف امروزی همراه شده و بهتر از رقبا عمل نمایند.

 

 

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

 

 

بیشتر بخوانید

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان

پاورپوینت آموزشی تحلیل سوات به زبان لاتین

پاورپوینت آموزشی تحلیل محیط سازمانی

پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری

پاورپوینت آموزشی آشنایی با استراتژی اقیانوس آبی

پاورپوینت آموزشی برون سپاری

 

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *