راه اندازی و توسعه هدفمند و حرفه ای کسب و کار

محققان امروزی، مدل کسب وکار را نمایش ساده و جامع فعالیت های مرتبط یک سازمان می دانند که چگونگی به وجود آمدن بازارها، محصولات و یا خدمات را به وسیله ابزار خلق ارزش سازمان توصیف می نماید. در این معرفی از مدل کسب و کار به معماری خلق ارزش، جزء استراتژی و جزء مشتری و بازار برای رسیدن به هدف مزیت رقابتی اشاره می شود که به منظور رسیدن به این هدف، مدل کسب وکار در طول زمان به علت تغییرات داخلی و یا خارجی نیازمند تکامل و یا نوآوری است. آنها جزء استراتژی را واسط بین جزء خلق ارزش و جزء بازار و مشتری می دانند. مدلی که در سازمان ها به ساختار سازمان کمک می کند که بسیار کارا و انعطاف پذیر و پاسخگو برای نیاز مشتریان باشد و سناریوهایی که در انتظار کسب وکار الکترونیکی است را پیش بینی نماید تا کسب و کار الکترونیکی بتواند در دنیای رقابت، به رقابت بپردازد مدل کسب و کار موثری است. عنوان می شود که تعریف مدل کسب و کار شامل سه بعد و هر بعد شامل اجزایی است:

اول ارزش پیشنهادي اصلی که اشاره می کند به چگونگی ایجاد ارزش براي مشتري و شامل خدمات ارائه شده (منحصر به فرد بودن، حیطه خدمات و درجه اي از نوآوري و توجه به بازار می باشد)؛

دوم شبکه ارزش شامل نقش آفرینان، تاثیرپذیران و شبکه وابسته می باشد

سوم جنبه مالی که شامل مدل درآمد و مدل هزینه می باشد. مبتنی بر این تعریف مدل کسب و کار چارچوبی برای تعیین نوع فعالیت و نحوه و زمان اجرای آن با توجه به منابع و توانایی های شرکت است به گونه ای که می توان بر اساس آن ارزشی را به شکل کالا یا خدمت برای مشتری ایجاد کرد. با این حال و علیرغم اهمیت توجه به مدل کسب و کار و طراحی دقیق آن مبتنی بر شرایط درونی و برونی هر کسب و کاری در راستای ایجاد و توسعه هدفمند، بسیاری از سازمان ها از درک و استفاده بهینه از مدل کسب و کار و الزامات آن ناتوانند که همین امر نحوه کسب پول ایجاد جریان ارزش و حفظ جریان سود در طول زمان را برایشان دچار مشکل می کند. از این رو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت کسب و کار، خدمات زیر را ارائه می نماید: