مدیریت ریسک سازمانی

از واژه ریسک و به تبع آن مدیریت ریسک تعاریف متعددی ارایه شده است و از جنبه های مختلف محققان به بررسی و واکاوی آن پرداخته اند. به واقع در عصری که با خصوصیاتی چون تحولات عمده و پیچیده در محیط کسب و کار، سرعت بالای تغییرات در فناوری، افزایش رقابت و دشواری مدیریت در سازمان ها در برخورد با روابط درونی و وابستگی های مبهم و بغرنج میان فناوری، داده ها، وظایف، فعالیت ها،فرآیندها و افراد، مواجه است توجه به مقوله مدیریت ریسک موثر و اتخاذ تدابیر کارا در بکارگیری از مدل ها و الگوهای مطروحه مرتبط با این حوزه بخش مهم و قابل توجهی از تصمیم گیری هر مدیری است چرا که در صورت سهل انگاری و بی توجهی به انواع ریسک های سازمانی، تبعات گاها دردناکی می تواند متوجه سازمان شود. ضمن آنکه نگاه دقیق و موثر به مزایا و فواید بکارگیری مدیریت صحیح ریسک نه‌تنها احتمال رخ دادن هر ریسک در سازمان، بلکه دامنه‌ی تأثیرات آن را نیز کاهش خواهد داد. همچنین بایستی گفته شود که اگر مدیریت ریسک به‌طور منظم برای شناسایی مشکلات احتمالی و یافتن راه‌حل آنها انجام شود، به‌راحتی فرآیندهای دیگر از جمله سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل هزینه را کامل خواهد کرد. نظر به اهمیت توجه به مقوله ریسک و مدیریت ریسک سازمانی و با علم به این مهم که توجه به مدیریت ریسک سازمانی می تواند به شناسایی ریسک های احتمالی، کاهش یا تعدیل ریسک ها، فراهم کردن اصول منطقی برای تصمیم گیری بهتر در رابطه با ریسک ها و برنامه ریزی کمک نماید. از این رو آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با همکاری گروهی از پژوهشگران زبده و مجرب در عرصه مدیریت ریسک و ایمنی صنعتی، خدمات زیر را ارائه می نماید: