تاملی بر مسیر شغلی در عصر جدید؛ تحرک شغلی شخصی‌سازی‌شده

تحرک شغلی شخصی‌سازی‌شده

🔹با تغییر ساختار سازمانها از سلسله مراتب سنتی به سیستمها ، مجموعه‌ای از قابلیت ها و در نهایت اکوسیستم‌های پویا،مسیرهای شغلی نیز دستخوش تحول شده‌اند.
آقای Dave Ulrich سه دیدگاه سنتی درباره مسیرهای شغلی و یک دیدگاه نوظهور به نام «تحرک شغلی شخصی‌سازی‌شده» را دسته‌بندی می کند.

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

برای عضویت در کانال ایتای آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر اینجا را کلیک کنید

 

 

🔹اولریچ پنج سؤال کلیدی را درقالب یک جلسه کوچینگ فرضی برای مدیریت مسیر شغلی شخصی‌سازیشده پیشنهاد میکند.

سؤال ۱:موفقیت شغلی را چگونه تعریف میکنید؟
تعریف‌های متعددی از موفقیت شغلی وجود دارد،
– خودمختاری و استقلال
– مشارکت در هدفی معنادار
– رشد و یادگیری
– نفوذ و قدرت
– ثروت و درآمد
– شهرت و احترام
– امنیت و ثبات
– عنوان و جایگاه
تعریف شما از موفقیت، مانند قطبنمایی است که مشاغل، وظایف و پروژهها را بر اساس تطبیق با این ارزشها ارزیابی می کند.

 

سؤال ۲:چگونه به موفقیت خود دست مییابید؟
نیازهای لازم برای رسیدن به موفقیت را بشناسید.گاهی آرزوهای شما خارج از محدوده فرصت‌هایتان هستندو مهارتها، انگیزه یا فرصت‌ها، مرزهایی برای اهداف شما ایجاد می‌کنند. برای موفقیت، از خود بپرسید:
– آیا مهارت‌های لازم را دارم یا میتوانم آنها را کسب کنم؟
– آیا انگیزه و جاه‌طلبی کافی برای تحقق هدفم دارم؟
– آیا حاضر به فداکاری و صرف زمان و انرژی لازم هستم؟
– آیا از اقدامات مشخص برای موفقیت آگاهم؟

 

سؤال ۳:چه کسانی از مسیر شغلی شما سود می برند؟
موفقیت شغلی به معنای ۱) ارائه نتایج و۲) ایجاد تأثیر بر دیگران است. ارائه نتایج یعنی انتظارات روشنی درباره خروجی کار(چه چیزی تحویل میدهید)وفرآیند (چگونه تحویل میدهید)داشته باشید.

علاوه بر این، نتایج شما باید برای دیگران ارزش‌آفرین باشند. وقتی موفقیت شما به موفقیت دیگران منجر شود،مسیر شغلی‌تان معنادارتر میشود. ذینفعان شما می‌توانند خانواده،دوستان، همکاران، سازمان، مشتریان یا جامعهای باشند که به آن اهمیت میدهید. شناخت این افراد، دیدگاه شما را گسترش میدهد و ارزش کارتان را افزایش میدهد.

 

سؤال ۴: چگونه بدانید چه زمانی بمانید یا بروید؟
در ذهنیت شغلی پویا، ممکن است بارها با تصمیم «ماندن یا رفتن» مواجه شوید. برخی بیش از حد می‌مانند (خسته می‌شوند، ایده و انرژیشان تمام میشود) یا خیلی زود میروند (فرصت نهادینه کردن ایده‌هایشان را از دست میدهند).
– آیا هنوز در حال رشد و یادگیری هستید؟یادگیری معمولاً با تعامل و تأثیرگذاری همبستگی دارد.
– روابط شما چگونه است؟ لازم نیست با همه همکارانتان صمیمی باشید،اما روابط مثبت، شامل اشتراک علایق، پاسخ به تلاش‌های ارتباطی،حمایت از یکدیگر، تحمل تفاوت‌ها و حل مشکلات است.
– آیا این شغل با برند و هویت شخصی شما سازگار است؟ لازم نیست همه ارزشهای سازمان را بپذیرید، اما باید بتوانید با آنها کنار بیایید و تعارض‌های ارزشی را شناسایی کنید.

 

سؤال ۵:چگونه انتقال به موقعیت های جدید را مدیریت کنید؟
مسیرهای شغلی شخصی سازی شده معمولاً شامل تغییرات بیشتری در شغل، نقشها، سازمانها و روابط هستند.مدیریت انتقال یعنی حفظ روابط مثبت در موقعیت‌های جدید و انتقال درسهای آموخته شده ازیک محیط به محیط دیگر.

 

گام بعدی: از شخصی سازی به نهادینه‌سازی
این سوالات به افرادکمک میکند تا مسیر شغلی خود را مدیریت کنند. سازمان‌ها نیز می‌توانند باسیاست‌هایی مثل گفتگوهای منظم مدیروکارمند، برنامه های جامع ورود کارکنان جدید، تدوین برنامههای توسعه فردی باتأکیدبر تحرک شغلی وبازگرداندن استعدادهای ازدست رفته، تحرک شغلی را نهادینه کنند.

برگرفته از کانال ایتای نکات مدیریت منابع انسانی

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

مجموعه2500 تست زبان تخصصی مدیریت

نمونه سوالات تشريحي بررسي مسائل دولتي ايران

نمونه سوالات تستي درس مديريت استراتژيك

نمونه سوالات تستي درس مديريت اسلامي

نمونه سوالات تستي و تشريحي درس حقوق سازمان هاي بين المللي

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *