براي تحليل مناسب بودن شرايط احراز و اجتناب از خطرات ذكر شده از دو طرح به شرح زير استفاده به عمل ميآيد.
lالف)طرح هفت امتيازي رودگر:
در اين طرح به شرايط زير توجه ميشود:
1-وضعيت جسماني، سلامتي، جثه، ظاهر، قدرت تحمل و سرعت.
2-ويژگيهاي اكتسابي: آموزش و پرورش يا تحصيلات، شايستگي و تجربه.
3-هوش كلي: ظرفيت عقلاني، مهارت دستي، ظرفيت لازم در استفاده از واژهها و نمودارها
4-تمايلات و علايق، ذهني، عملي، ساختي، فعاليتبدني، اجتماعي و هنري
5-حالتهاي ذاتي، نفوذ بر ديگران، ثبات، استقلال، اعتماد به نفس، پذيرشيابي.
6-شرايط محيط، شرايط داخلي، حرفهاي و حرفهاي.
7-شرايط سازماني، ساختار، فرهنگ سازمان.
ب)طرح پنج موردي مونرو – فراسر:
كه شامل موارد زير است:
1-تأثير بر ديگران: وضعيت جسماني، ظاهر، سرعت و عادات.
2-كيفيت اكتسابي: تحصيلات، آموزش حرفهاي و تجربه كاري
3-تواناييهاي ذاتي: سرعت ذاتي ادراكي و استعدادهاي ويژه يادگيري.
4-انگيزش: انواع اهدافي كه توسط افراد تدوين شده است، تصميم جدي جهت انجام آنها و تلاش براي كسب اهداف ميباشد.
5-تعديل: اثبات احساسات، توانايي اداره فشارهاي عصبي و رواني و توانايي معاشرت با ديگران. بديهي است كه در انتخاب اين دو روش بايد با مقايسه توانايي و ضعفهاي هر روش در شرايط متعدد، روش مطلوب را پذيرفت. روش رودگر قدمت بيشتري داشته و پيچيدهتر است.
با ما در تماس باشید
مفید بود
خیلی مختصر بود کاشکی بیشتر توضیح می دادید