بررسی دلایل مقاومت در برابر تغییر در سازمان

بررسی دلایل مقاومت در برابر تغییر

بطور کلی تغییر در سازمان ها با مقاومت هایی روبرو می شود که در بعضی از مواقع حاوی پیام های مثبتی است و باعث تضادهای کارکردی و گفتمان های مثبت می گردد ، ولی اگر مقاومت غیر منطقی و افراطی باشد ، ممکن است بقای سازمان را دچار مخاطره سازد. در ادامه برخی از دلایل مهم فردی و سازمانی در برابر تغییر در سازمان مطرح می شوند.

 

دلایل مقاومت فردی

الف – ادراک شخصی ، یعنی دیدن تغییر از منظر شخصی به جای دیدن تصویر کلی سازمان و تغییرات را متضاد با ارزش ها و باورهای خود دانستن .

ب – نداشتن اطلاعات یا بی اطلاعی : که باعث سوءتفاهم افراد شده و در مقابل آن موضع می گیرند. یا به علت نداشتن دانش لازم ، مشارکت مؤثری در فرآیند تغییر

ندارند.

ج – ترس از ناشناخته ها : وقتی افراد درخصوص تأثیر تغییر بر زندگی شغلیشان اطلاع کافی نداشته باشند ، نگران از دست دادن موقعیت فعلی خود خواهند شد.

د – عادت : افراد دوست دارند که اقدامات و رویدادها بیشتر شبیه به گذشته باشد ، حتی اگر بهینه نباشد. زیرا دوست ندارند به راحتی عادت خود را ترک کنند.

ه – ناخرسندی از آغاز کنندگان تغییر : اگر این طور به نظر برسد که تغییر حالت سلیقه ای و غیرمنطقی دارد یا در زمان بندی و نحوه اجرای آن به انتظارات افراد مجری و واقعیات توجه نشده است ، موجب ناخرسندی از آغازکنندگان تغییر و درنتیجه مقاومت خواهد شد.

دلایل مقاومت سازمانی 
الف – حفظ قدرت : تغییرات در اختیار تصمیم گیری ، کنترل تخصیص منابع و توازن قدرت در سازمان را بهم زده و ممکن است باعث زیان بعضی از واحدها شود.

ب – ثبات ساختاری: ساختارهای سازمانی و مقررات و شرایط برای ایجاد رفتارهای قابل پیش بینی و ثبات طراحی شده است و افراد نیز با توجه به این شرایط استخدام می شوند که قاعدتاً این گونه رفتارهای خواسته شده در مقابل تغییر مقاومت می کنند.

ج – بهینه سازی برای یک واحد سازمانی: تغییرات می تواند برای یک واحد سودآور و برای واحد دیگر تهدیدآمیز باشد. دراین صورت واحدهایی که احساس تهدید می کنند در مقابل تغییرمقاومت می کنند.

د – فرهنگ سازمانی : اعضای سازمان درمقابل تغییراتی که موجب تخریب مفروضات و روش های تثبیت شده برای انجام فعالیت ها ، ارزش ها و هنجارها که فرهنگ سازمانی را شکل می دهد، مقاومت می کنند.

 

 

 

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

 

 

 

بیشتر بخوانید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی آشنایی با استراتژی اقیانوس آبی

پاورپوینت آموزشی برون سپاری

پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری

پاورپوینت آموزشی برنامه ریزی منابع انسانی

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *