این مدل به عنوان الگویی جامع در سنجش توان عملکردی سازمان ها از طریق طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد سازمان ها، میزان تحرک هوشمندانه آنها را در طراحی مطلوب مسیر حرکتی، اجرای بهینه اهداف، بررسی نتایج حاصله و سنجش اثربخشی اقدامات انجام شده، را مورد تحلیل قرار داده و سطح کامیابی سازمان ها را در نیل به تعالی مشخص می سازد.
مدل تعالی سازمانی در اصل به مدل مالکوم بالدریج بسیار شبیه بوده و تفاوتی اصولی در مفاهیم و مبانی با مدل مالکوم بالدریج ندارد. هر دو این مدلها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع قرار میگیرند و ابزاری برای استقرار سیستم در درون سازمانها و سنجش میزان موفقیت سازمانها در جهت استقرار سیستمها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع هستند. تفاوتهایی که بین این دو مدل وجود دارد عمدتاً در حد تعداد معیارها، امتیازدهی و رویّههای اجرایی است و چارچوب کلی هر دو مدل در واقع یکی است.
سازمانها جهت خود ارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمانها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی میباشند که مدلهای تعالی دارای این ویژگیهاست.
این مدل دارای نُه معیار است که در دو بُعد توانمندسازها و نتایج قرار میگیرند.
معیارهای توانمندساز: آنچه را که یک سازمان انجام میدهد پوشش داده و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی توانمند میسازند.
معیارهای نتایج: نتایجی هستند که یک سازمان به دست میآورد و بیان کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند.
معیارهای توانمندساز شامل : رهبری، خط مشی و استراتژی، مشارکتها و منابع، کارکنان و فرایندها.
معیار نتایج شامل: نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه (مسئولیت اجتماعی) و نتایج کلیدی عملکرد
علاقمندان برای دریافت فایل کامل آموزشی این مدل، می توانند اینجا را کلیک فرمایند
با ما در تماس باشید