ارزیابی به شیوه مدل تعالی سازمانی (EFQM)

این مدل به عنوان الگویی جامع در سنجش توان عملکردی سازمان ها از طریق طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد سازمان ها، میزان تحرک هوشمندانه آنها را در طراحی مطلوب مسیر حرکتی، اجرای بهینه اهداف، بررسی نتایج حاصله و سنجش اثربخشی اقدامات انجام شده، را مورد تحلیل قرار داده و سطح کامیابی سازمان ها را در نیل به تعالی مشخص می سازد.

مدل تعالی سازمانی در اصل به مدل مالکوم بالدریج بسیار شبیه بوده و تفاوتی اصولی در مفاهیم و مبانی با مدل مالکوم بالدریج ندارد. هر دو این مدل‌ها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع قرار می‌گیرند و ابزاری برای استقرار سیستم در درون سازمان‌ها و سنجش میزان موفقیت سازمان‌ها در جهت استقرار سیستم‌ها در چارچوب مدیریت کیفیت جامع هستند. تفاوت‌هایی که بین این دو مدل وجود دارد عمدتاً در حد تعداد معیارها، امتیازدهی و رویّه‌های اجرایی است و چارچوب کلی هر دو مدل در واقع یکی است.

سازمان‌ها جهت خود ارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمان‌ها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی می‌باشند که مدل‌های تعالی دارای این ویژگی‌هاست.

 

این مدل دارای نُه معیار است که در دو بُعد توانمندسازها و نتایج قرار می‌گیرند.

معیارهای توانمندساز: آنچه را که یک سازمان انجام می‌دهد پوشش داده و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی توانمند می‌سازند.

معیارهای نتایج: نتایجی هستند که یک سازمان به دست می‌آورد و بیان کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند.

معیارهای توانمندساز شامل : رهبری، خط مشی و استراتژی، مشارکت‌ها و منابع، کارکنان و فرایندها.

معیار نتایج شامل: نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه (مسئولیت اجتماعی) و نتایج کلیدی عملکرد

 

 

علاقمندان برای دریافت فایل کامل آموزشی این مدل، می توانند اینجا را کلیک فرمایند

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *