هر چند که بررسی تحقیقات مختلف نشان می دهد علل متنوعی می تواند سبب ساز فرسودگی شغلی در سازمان شود ولی علل شایع آن شامل:
1- ناآشنا بودن افراد با هدف يا اهداف سازمان يا قابل درک نبودن اين اهداف برای آنان
2- سياست هايی که مديريت سازمان در ابعاد مختلف وضع می کند يا در عمل به کار می گيرد
3 – شيوه های رهبری و مديريت در سطوح سرپرستی (يا سبک رهبری سرپرستان واحدها در سازمان )
4- سخت و غيرقابل انعطاف بودن قوانين ، مقررات و آيين نامه ها در سازمان
5- ناسالم بودن شبکه های ارتباطی در سازمان و فقدان ارتباط های دوطرفه و از پايين به بالا در سازمان
6 – بی توجهی مديريت سازمان به امور کارکنان (رفاهی ، درمانی ، تفريحی و…)
7- عدم بهره گيری از همه توان و استعدادهای بالقوه افراد در انجام دادن وظايف شغلی
8- مبهم بودن نقش فرد در سازمان و در فرايند توليد، توزيع و مصرف کالاها و خدمات ارائه شده توسط سازمان
9- ناراضی بودن افراد از سازمان يا از شغل خود
10- فقدان امکانات لازم برای رشد و ترقی يا ارتقای افراد در سازمان
11- انجام کاری بيش از توان افراد و محدوده کاری
12- واگذار کردن مسئوليتهای بيش از ظرفيت افراد به آنان و ترس از توانايی برای انجام دادن اين مسئوليت ها
13- گرفتارشدن در شرايط تصدی نقش های متعارض که طی آن نقش هايی به عهده فرد گذاشته می شود که با هم در تعارض اند
14- هماهنگ نبودن ميزان پرداخت حقوِ و مزايا با ميزان کاری که انتظار می رود افراد در سازمان انجام دهند
15 – نامناسب بودن نظام ارزيابی عملکرد شغلی افراد و جايگزين شدن رابطه به جای ضابطه در سازمان
16- فقدان امکانات مناسب و اثر بخش آموزشی برای کارکنان سازمان و ناآشنا بودن آنان با وظايف شغلی خود
17- عدم به کارگيری روش های عملی برای آزمايش و انتخاب افراد و واگذاری تصدی مشاغل به افراد غیرواجد شرايط
18- ناآشنايی کامل افراد به وظايف شغلی خود از همان آغاز ورود به يک سازمان
با ما در تماس باشید
تشکر
خیلی خوب
دستت طلا