چه کنیم کارکنان سازمان عاشق کارشان شوند؟

موسسه معتبر گالوپ برای پاسخ به این سوال، مدل ۴ عاملی را ارائه و بر حفظ و ارتقای انگیزه کارکنان تاکید کرده است:

‏ اول : روشن بودن ، منطقی بودن و متناسب بودن انتظارات متقابل فرد و سازمان ( شغل ):
‏روشن نبودن انتظارات ، غیرمنطقی بودن انتظارات یا فقدان فضـا و فرصت لازم برای گفتگو و تفاهم در مورد انتظارات می تواند به رضایت ، تعهد و انگیزه کارکنـان لطمـه وارد کند .

‏دوم : داشتن مشارکت و سهم:
‏ به این معنی که کارکنان احساس کنند مهم هستند ، جدی گرفته می شوند ، می توانند ایده پردازی کرده و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری هـا مشـارکت کند .

‏سوم : تناسب بین شخص و شغل :
‏ به این معنی که احساس شود هر کس در مناسب ترین جایگاه سازمانی ممکن قرار گرفته و بین صلاحیت هـا ، علاقمنـدی هـا ، دانش و مهارت و ویژگی های شخصی و شخصیتی افراد از یک سو و الزامات شغلی و فرهنگ سازمانی از سوی دیگر تناسب لازم وجود دارد .

‏چهارم : داشتن فرصت هایی برای رشد ، پیشرفت و یادگیری:
‏ بـه ایـن معنـی کـه افـراد ( کارکنان ) مایلند رشد کنند ، تمایل دارند که بهتر شـوند و بالاتر رونـد ، مایلنـد یـاد بگیرند و پیشرفت کنند ، لذا سازمان ( مدیران مستقیم ) باید توجه جدی و مستمر به موضوعاتی مثـل شناخت مسیرهای پیشرفت شغلی ، شناخت و پرورش استعدادها و فراهم کردن فرصـت هـایی و برابر و منصفانه برای بروز شایستگی و ارتقاء کارکنان داشته باشند.

در صورت داشتن هرگونه سوال با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

1 دیدگاه برای “چه کنیم کارکنان سازمان عاشق کارشان شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *