یه حقیقت مهم وجود داره و اونم اینکه اگر اعضای یک سازمان، در کار تنیده “Engaged” باشن، به احتمال خیلی زیاد سود و موفقیتش تضمینه. چرا؟
میشه دلایل زیادی رو براش عنوان کرد. مثلا اینکه اگر در کار تنیده باشیم بیشتر از میزانی که ازمون انتظار میره کار میکنیم (به قول خارجیا Discretionary Effort).
یا مثلا اگر در کارتنیده باشیم، در طول روز توجهمون کمتر به حاشیه های تیمی و سازمانی جلب میشه و کمتر زمانمون رو هدر میدیم و خیلی دلایل دیگه اگر قسمت بود در آینده بر اساس منابع معتبر، هم در مورد اونا و هم ارتباط درکار تنیدگی و برند کارفرمایی بهتر مینویسم براتون.
فعلا و در قالب این محتوا، قراره در مورد یه منحنی بخونیم به اسم:
The Engagement Resistance Curve یا
منحنی مقاومت درکارتنیدگی
که آقای تریسی میلت ارائهاش کرده و به نظرم مطالعه و توجه بهش دید جالبی رو بهمون میده. بر اساس این مدل، در سازمانها، آدما بر اساس شرایط و البته ویژگیهای ذاتیشون، تمایل دارن که توی یکی از ۵ دستهای که در ادامه نوشتمشون قرار بگیرن.
دسته اول) Auto Engaged به گفته آقای میلت، اینا آدمهایی هستن که انگار ذاتاً در کار تنیده آفریده شدن! فرقی نمیکنه کجا کار میکنن، همیشه مشارکت بالا دارن و انرژی، اعتماد، مثبتاندیشی و انگیزه درونیشون الهامبخشه. ایشون معتقدن به صورت میانگین حدود ۵ درصد از اعضای سازمانها در این دسته قرار میگیرن.
دسته دوم) Engagement Optimal اینا به اندازه گروه قبلی خود به خود درکارتنیده نمیشن، ولی اگر محیط سالم باشه، فضای رشد داشته باشن و بهشون اعتماد بشه، کاملاً درگیر میشن. در حقیقت این دسته، آدمهای قابل اتکایی هستن که فقط یه هل کوچیک لازم دارن که در کارتنیده بشن. حدود ۲۰ درصد از اعضای سازمانها در این دسته قرار میگیرن.
دسته سوم) Motivationally Engaged این دسته، جاییه که بیشترمون قرار میگیریم. بر اساس نظر آقای میلت، حدود ۵۰ درصد از اعضای سازمانها در این دسته قرار میگیرن. این دسته نه عاشق سازمانشون هستن و نه متنفرن ازش! در حقیقت اینجا جاییه که سازمان باید خیلی حواسش باشه که بتونه کاری کنه در کارتنیده بشن چون کار سختی رو در پیش نداره
دسته چهارم) Engagement Hesitant این دسته با شک و تردید به مشارکت فعالشون برای سازمان نگاه میکنن. اهل خرابکاری نیستن، ولی صرفاً برای حقوق کار میکنن. سازمان باید خیلی تلاش کنه تا شاید کمکم در کار تنیده بشن. در حقیقت با دیده تردید به هر تلاشی برای انگیزه دادن بهشون نگاه میکنن و به شدت بدینن. این دسته هم حدود ۲۰ درصد از اعضای سازمان رو تشکیل میدن.
دسته پنجم) Auto Disengaged این دسته کلا اعتمادی به سازمانها ندارن. هر کاری بکنی، بازم با نگاه منفی و بیاعتماد بهت نگاه میکنن و بیشتر دنبال گذروندن وقتن تا ارزشآفرینی برای سازمانها! همشم دنبال اینن که نوع نگاه و تفکرات منفیشون رو به بقیه منتقل کنن و ذاتا با درکارتنیدگی مخالفن. اینا هم حدود ۵ درصد از اعضای سازمان رو در بر میگیرن.
برگرفته از کانال نکات مدیریت منابع انسانی
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بیشتر بخوانید:
کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار
کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت
کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی
جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
مجموعه2500 تست زبان تخصصی مدیریت
نمونه سوالات تشريحي بررسي مسائل دولتي ايران
نمونه سوالات تستي درس مديريت استراتژيك
نمونه سوالات تستي درس مديريت اسلامي
با ما در تماس باشید
آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر