معرفی برخی از روش های سنتی ارزیابی عملکرد

ارزیابی مقیاسی:  از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین روش های ارزیابی است که در آن، کارکنان بر اساس عوامل مشخصی درجه‌بندی می‌شوند. از دلایل عمده محبوبیت این روش می‌توان به سادگی و سهولت استفاده از آن اشاره کرد؛ چراکه در این روش ارزیاب که به طور معمول با کارکنان در ارتباط مستقیم است ارزیابی آنها را با استفاده از فرم‌های مشخصی که فهرستی از صفات و ویژگی‌های که باید مورد سنجش قرار بگیرند را در خود دارند،ارزیابی عملکرد کارکنان را انجام می‌دهد.

 

ارزیابی از طریق عامل سنجی: در این روش برخلاف ارزشیابی مقیاسی به جایارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس صفات و خصوصیات شخصیتی فردی، کارآیی آنها در انجام وظایف و مسئولیت‌های ویژه‌ای که در شغلش دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

روش ثبت وقایع حساس: در این روش عملکرد و تصمیم‌گیری‌های بسیار خوب و بد کارمند در هنگام انجام وظایفش ثبت می‌شود. با ثبت این وقایع ارزیاب اطلاعات لازم را برای ارزیابی عملکرد در اختیار دارد و می‌تواند از عملکرد فرد طی یک دوره کامل « یک سال» به نتایج خوبی دست پیدا کند.

 

ارزیابی به روش توصیفی: در این روش از ارزیاب خواسته می‌شود تا شرحی درباره چگونگی عملکرد فرد بنویسد. موفقیت این روش به قدرت توصیف و تشریح ارزیاب بستگی دارد؛ اما از آنجا که ارزیاب در توصیف عملکرد کارکنان صاحب اختیار است و استاندارد خاصی برای ارزیابی‌های او تعیین نشده، این روش چندان آسان و قابل تامل نیست.

 

ارزشیابی قیاسی: در این روش، عملکرد فرد با استاندارد از پیش تعیین شده‌ای مقایسه و سنجیده می‌شود. مزیت ویژه این روش، حذف قضاوت‌های شخصی در نتایج ارزیابی است.

 

روش درجه‌بندی: در این روش، ارزیاب کارکنان را بر اساس یک معیار کلی از بهترین تا ضعیف‌ترین درجه‌بندی می‌کند که کار آسانی نیست. در برابر نتایج کلی به دست آمده از این روش اتکا به روش مقایسه دو به دو بهتر است.

 

ارزیابی و مقایسه دو به دو: نوعی روش درجه‌بندی است که ارزشیابی کارکنان را با سنجش عملکرد هر یک از آنها با سایر کارکنان دیگر، می‌سنجد.

 

روش ارزیابی رویداد بحرانی: این روش بر واکنش (رفتار شغلی) کارکنان در شرایط بحرانی تمرکز می‌کند. سرپرست‌ها واکنش کارکنان را در شرایط بحرانی مشاهده می‌کنند. ارزیاب بررسی می‌کند که کارکنان به‌ چه شکلی با بحران مواجه شده‌اند.

 

ارزیابی عملکرد به شیوه 360 درجه: بسیاری از سازمانها از سیستم بازخور 360 درجه در ارزشیابی عملکرد کاری کارکنان خود استفاده می کنند.با توجه به محتوای ادبیات موضوع در حال حاضر مطلوب ترین روش ارزشیابی ، استفاده از ارزشیابی 360 درجه است که طی آن کارکنان از ابعاد و زوایای مختلف توسط مدیران، همکاران، مشتریان و خودشان مورد ارزشیابی قرار می گیرد..پیشنهاد می شود پس از اجرا و نهادینه کردن سیستم ارزشیابی پیشنهادی کنونی در آینده اقدامات لازم جهت به کارگیری سیستم ارزشیابی 360 درجه صورت گیرد.بدیهی است گام اول اجرای سیستم فوق، فرهنگ سازی و آماده نمودن مدیران و کارکنان می باشد.

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *