دونالدسون و دیویس (1990)، مزیتهای عمده شکل گیری سازمان های اخلاق مدار را به چند دسته اصلی تقسیم کرده اند:
1.بهبود جامعه: در بسیاری از سازمانها و شرکتهایی که اخلاق مدار نیستند، از افراد کمسن و سال یا کمتوان، بهشدت بهرهکشی میشود یا ساعات اداری، بیش از ساعت کاری قانونی است. در نتیجه این رفتار ناعادلانه، موجب میشود بیاخلاقی در جوامع نهادینه شود؛
2.پیشرفت متد رهبری: در سازمانهایی که اخلاقگرایی جزو اصول قوانین سازمانی تعریف نشده، رهبری نیز پیچیدهتر و دشوارتر خواهد شد. اخلاقگرایی در سازمانها، روابط را صمیمانهتر و در نتیجه پیشبرد اهداف رهبری را تسهیل میکند؛
3.افزایش بهرهوری: شگفتانگیز است که قدرت اخلاقگرایی در سازمان حتی در حوزه راندمان کاری افراد منعکس میشود. اخلاقگرایی باعث میشود کارکنان احساس بهتری نسبت به خود و شغلشان پیدا کرده و در نتیجه با رغبت بیشتری کار کنند؛
4.رشد کارکنان: زمانی که معیارهای خوب و بد و درست و غلط در سازمان تعریف شدهاند، ارزیابی از شاخصههای پیشرفت کارکنان سادهتر میسر میشود و در نتیجه زمینه برای رشد پلکانی کارکنان مساعدتر است؛
5.کاهش جرم و تبعیت از قانون: برنامههای استراتژی اخلاقی، مانند عاملی پیشگیرانه در برابر انواع جرائم عمل میکنند. درواقع سازمانهایی که نظام اخلاقی محکمتری دارند، کمتر درگیر پروندههای بزهکارانه یا فساد ادرای کارکنان میشوند؛
6.برنامههای اخلاقی موجی از برنامههای مثبت میشوند: رعایت برنامههای اخلاقمحور در سازمان، میتواند مولد مدیریت کیفیت بهتر، مدیریت استراتژیک قویتر و مدیریت ارتباطات منظمتر باشد؛
7. ترویج تصویر عمومی قویتر: سازمانهایی که برنامه اخلاقی منظم دارند از دید عموم مردم و افرادی که از بیرون به سازمان نگاه میکنند نیز قویتر، قابل اعتمادتر و پربازدهتر ارزیابی میشوند؛
8.در یک سازمان اخلاقی، سطح استرس و اضطراب کارکنان کاهش مییابد و بهره وری کارکنان بالا میرود. عدم توجه به ارزش های انسانی، پرسنل را از مدیریت دور میکند و فضای مسموم و روابط غیر انسانی را بین آنان افزایش میدهد و این موضوع دقیقا خلاف جهت بهره وری است.
گلدوی و همکاران (1393) با بیان ضرورت های شکل گیری سازمان اخلاق مدار در عصر کنونی، فواید ظهور و بروز این سازمان ها را به شرح زیر عنوان می دارد:
- باعث می شود که در شرایط آشفته، سازمان عملکرد اخلاقی خود را حفظ کند؛
- باعث شکل گیری کــارهـای گروهی قوی و افزایش بهره وری می شود؛
- باعث رشد کارکنان می شود؛
- سازمان را از قانـونی بودن خط مشی های سازمان مطمئن می کند؛
- باعث جلوگیری از عمل مجرمانه و قصور و کم کاری می شود؛
- به مدیریت ارزش های مطرح در مدیریت کیفیت، و برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند؛
- به ایجاد تصویری مثبت از سازمان در نزد مردم کمک می کند و می تواند موجب ارتقاء تصویر مردم از سازمان (برند کارفرمایی) شود .
- سازمان اخلاق مدار برای کارمندان جذابتر از دیگر سازمانها هستند؛
- سازمان اخلاق مدار کمتر درگیر رسواییهای سازمانی میشوند؛
- سازمان اخلاق مدار بهطور فزایندهای بر حاکمیت خوب و فرهنگ قوی، بهعنوان منابع ایجاد ارزش پایدار، تمرکز میکنند.
سلطانی (2003) فواید شکل گیری سازمان اخلاق گرا را به شرح زیر بر می شمارد
- باعث مي شود كه در شرايط آشفته، سازمان عملكرد اخلاقي خود را حفظ كند؛
- باعث شكل گيري كارهاي گروهي قوي و افزايش بهره وري سازمانی مي شود؛
- باعث رشد و بالندگي كاركنان سازمان مي شود؛
- سازمان را از قانوني بودن خط مشي هاي سازمان مطمئن مي كند؛
- باعث جلوگيري از عمل اهمال كاري کارکنان سازمانی می شود؛
- به مديريت ارزش هاي مطرح در مديريت كيفيت، برنامه ريزي استراتژيك و مديريت تنوع كمك مي كند؛
- به ايجاد تصويري مثبت از سازمان نزد ذینفعان سازمان کمک می نماید.
بیشتر بخوانید
پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
منابع:
گلدوی، جمیله؛ شافعی، هادی؛ آسیابی، فاطمه،(1393)، سازمان های اخلاق مدار(ضرورت ها و موانع)، دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در علوم مدیریت و حسابداری،تهران.
Donaldson, J., & Davis, P. (1990). Business ethics? Yes, but what can it do for the bottom line?. Management Decision.
Soltani M. (2003). Ethics management in organizations. Tdbir Journal; 132, 34-40.
با ما در تماس باشید