دلبستگی (عجین‌شدن با شغل) کارکنان بر پایه مدل کان

دلبستگی شغلی

ویلیام کان (William Kahn)، استاد برجسته دانشگاه بوستون، در سال ۱۹۹۰ نخستین چارچوب علمی دلبستگی شغلی را ارائه داد. او دلبستگی را این‌گونه تعریف می‌کند: «دلبستگی زمانی رخ می‌دهد که کارکنان، خودِ فیزیکی، شناختی و عاطفی‌شان را به طور کامل در نقش شغلی سرمایه‌گذاری می‌کنند.» این مدل، پایه بسیاری از نظام‌های نوین منابع انسانی در دنیا قرار گرفته است.

 

🔷 سه عامل بنیادین دلبستگی در مدل کان:

1️⃣ معنا (Meaningfulness) کارکنان زمانی دلبستگی بالا دارند که احساس کنند کارشان باارزش، اثرگذار و معنادار است.

✔️ وقتی می‌بینند زحمت‌شان نتیجه می‌دهد؛ در موفقیت سازمان، رضایت مشتری یا پیشرفت جامعه. مدیران باید تصویر «اثرگذاری واقعی» کار هر فرد را برجسته کنند.

2️⃣ ایمنی روانی (Psychological Safety) دلبستگی زمانی شکوفا می‌شود که محیط کار، فضایی ایمن برای بیان نظر، خلاقیت و حتی اشتباه کردن باشد.

✔️ کارکنان وقتی دلبسته می‌شوند که نترسند؛ که بتوانند «خودِ اصیل‌شان» را در محیط کار ابراز کنند. مدیران باید فرهنگ گفت‌وگوی باز، حمایتگر و بدون سرزنش را بسازند.

3️⃣ دسترس‌پذیری (Availability) دلبستگی نیازمند آن است که کارکنان از نظر جسمی، روانی و عاطفی آمادگی داشته باشند.

✔️ استرس مزمن، خستگی و فرسودگی شغلی، دلبستگی را کاهش می‌دهد. مدیران منابع انسانی با ارایه طرح های انگیزشی باید به رفاه کاری، تعادل کار-زندگی و انرژی کارکنان توجه ویژه داشته باشند.

🔶 پیام کلیدی مدل کان برای مدیران منابع انسانی:

✔️ دلبستگی واقعی کارکنان، فراتر از حقوق، مزایا یا برنامه‌های تشویقی است.

🔻سه ستون اصلی آن عبارتند از:

▪️معنا: کارم را ارزشمند می‌بینم

▪️ ایمنی روانی: می‌توانم خودم باشم و نترسم

▪️آمادگی ذهنی و جسمی: انرژی و تمرکز دارم

 

برگرفته از کانال نکات مدیریت منابع انسانی

 

 

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت

کلیپ آموزشی تحلیل محیط بیرونی شرکت

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی

پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *