تکنیک متقاعدسازی «سوپ سنگ»

سوپ سنگ

1) داستان کوتاه سوپ سنگ

روزی یک سرباز وارد روستایی شد و از مردم غذا خواست؛ کسی کمک نکرد.
او یک قابلمه آب گذاشت و داخل آن یک سنگ انداخت.
مردم با تعجب پرسیدند چه می‌کنی؟
گفت: «دارم سوپ سنگ درست می‌کنم، فقط اگر کمی نمک بود، بهتر می‌شد.»
یکی نمک آورد…
بعد گفت: «اگر هویج بود، خیلی عالی می‌شد.»
دیگری هویج آورد…
بعد سیب‌زمینی، پیاز، سبزی…
در نهایت همه مواد را مردم روستا تأمین کردند
و به نام سوپ سنگ تمام شد؛
درحالی‌که سنگ فقط بهانه‌ای برای شروع و جذب همکاری بود.
این داستان یعنی:
با یک درخواست کوچک و غیرتهدیدکننده شروع کن،
تا طرف مقابل قدم‌به‌قدم با تو همراه شود.

 

2) اصل روانی تکنیک

🟦 افراد در برابر درخواست بزرگ مقاومت می‌کنند.
🟩 اما در برابر یک درخواست کوچک، کنجکاوانه، بی‌دردسر همکاری می‌کنند.
وقتی اولین همکاری کوچک انجام شد،
برای تکمیل کار، ناخودآگاه همکاری‌های بعدی هم راحت‌تر می‌شود.

این اثر در روان‌شناسی به آن می‌گویند:
Foot-in-the-door یا «پای درِ در».

 

3) این تکنیک در فروش یعنی چه؟

✔ ابتدا یک درخواست کوچک، ساده و کم‌ریسک مطرح کنید.
✔ بعد از جلب همکاری، پیشنهاد اصلی را مطرح کنید.
✔ مشتری چون وارد جریان شده، راحت‌تر قدم دوم را قبول می‌کند.

 

4) چرا تکنیک سوپ سنگ مؤثر است؟

✔ شروع بدون فشار
✔ برانگیختن کنجکاوی
✔ گرفتن اولین «بله» کوچک
✔ ایجاد جریان همکاری
✔ کاهش مقاومت ذهنی
✔ بالا بردن نرخ تبدیل فروش

 

 

برای اطلاع از شرایط برگزاری دوره آموزشی، اجرایی عارضه یابی مدیریت منابع انسانی سازمان اینجا را کلیک کنید

 

برای عضویت در کانال ایتای آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر اینجا را کلیک کنید

 

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *