هرچند «پاداش» و «قدردانی» -با فرض بکارگیری صحیح آنها- توأمان به رفتار مثبت، احساس ارزشمندی در پرسنل و در نهایت ایجاد انگیزه و اُنس منجر می شوند، اما تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد:
🔹 اصلی ترین تفاوت در ماهیت آنهاست؛ «قدردانی» غنی از احساسات و دارای بار عاطفی است و به صورت خالصانه، بدون چشم داشت و به طور مداوم انجام می شود. در مقابل، «پاداش» ماهیت مادی (مستقیم یا غیرمستقیم) دارد که به عنوان پاسخی به رفتار مورد انتظار و پس از اقدام مثبت، به پرسنل اعطا می شود. قدردانی به فعال شدن انگیزه های درونی و افزایش دلبستگی کارکنان کمک میکند و به فرد حس ارزشمند بودن می بخشد.
🔹 همچنین، قدردانی راهی برای تقویت مهارت رهبری سازمانی است؛ برخلاف پاداش که می تواند یکسان و سازمانی باشد، شخصیتر و عاطفی تر است. قدردانی موجب تقویت ارتباطات اثربخش، روحیه کار تیمی و حتی ارتقای فرهنگ سازمانی می شود. تجربه نشان داده است هرگاه پاداش مادی را به طور مستقیم و مطلق به اقدامی خاصی مرتبط کرده ایم، موفق که نشده ایم، هیچ، از اصل موضوع نیز منحرف شده ایم.
🔹 از دیگر تفاوت های پاداش و قدردانی این است که پاداش به دلیل ماهیت سازمانی، ممکن است به تأخیر بیفتد و بی اثر شود، در حالی که قدردانی همیشه در لحظه امکان پذیر است و تأثیر فوری دارد.
🔹 نکته مهم دیگر این است که قدردانی منجر به احترام متقابل می شود، اما پاداش -به ویژه اگر محدود و نامتعادل باشد- ممکن است به رقابت ناسالم و تنش منجر شود.
🔹 همچنین، جوهر همدلی و تعلق خاطر در قدردانی بیشتر از پاداش است.
⚠️ نکته پایانی: «پاداش» و «قدردانی» هر دو برای افزایش انگیزه های بیرونی و درونی ضروری هستند، اما هر کدام تأثیرات متفاوتی دارند. تأکید بیش از حد بر پاداش ممکن است رفتارهای شرطی ایجاد کند که پیامدهای آشکار و پنهانی به دنبال دارد. پاداش بیشتر به نتایج و دستاوردهای خاص وابسته است، در حالی که قدردانی بر روابط انسانی و احساسات کارکنان تمرکز دارد. ترکیب هوشمندانه این دو، می تواند به حفظ و نگهداشت پرسنل و افزایش بهره وری و ایجاد محیطی مثبت کمک کند.
منبع: کانال ایتای نکات مدیریت منابع انسانی
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بیشتر بخوانید:
کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار
کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی
جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
مجموعه2500 تست زبان تخصصی مدیریت
نمونه سوالات تشريحي بررسي مسائل دولتي ايران
نمونه سوالات تستي درس مديريت استراتژيك
نمونه سوالات تستي درس مديريت اسلامي
با ما در تماس باشید
آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر