معرفی روش پدیدارشناسی

پدیدارشناسی

روش پدیدارشناسی به عنوان یکی از روش‌های پژوهش کیفی، توسط ادموند هوسرل پایه گذاری شد.

پدیدارشناسی با تفکیک آگاهیِ با واسطه و بی واسطه از یکدیگر، آگاهی انسان را از پدیدارهای ذهنی که بدون واسطه در ذهن وی ظاهر می شوند و ممکن است حتی عینیتی هم نداشته باشند، مطالعه می کند.

پدیدار شناسی از نظر لغوی عبارت است از مطالعه پدیده ها از هر نوع و توصیف آنها با در نظر گرفتن نحوۀ بروز تجلی آنها، قبل از هرگونه ارزش گذاری،تأویل و یا قضاوت ارزشی. پدیدار شناسی شناخت یا بررسی پدیدارهاست، شناخت نمودها یا ظهورات چیزها، یا چیزها آن چنان که درتجربه ما نمودار می شوند.پدیدارشناسی تجربه آگاهانه را آن چنان که از منظر سوبژکتیو یا اول شخص تجربه می شود موضوع بررسی قرار می دهد (وندراستوئپ،2009).

 در این روش، پژوهشگر با کنار گذاشتن پیش‌فرض‌های ذهنی (تقلیل پدیدارشناختی)، سعی می‌کند جهان را از نگاه مشارکت‌کننده درک کند. اهمیت پدیدارشناسی در آن است که امکان شناخت لایه‌های پنهان تجربه انسانی را فراهم می‌سازد و نوعا بینش‌های نو و معناداری فراهم می‌آورد که از روش‌های کمّی قابل استخراج نیستند (راپورت و ون رایت،2006).

گفتنی است در مورد انواع پژوهش های پدیدارشناسی اصولا دیدگاه های مشابهی وجود دارد. پژوهش پدیدارشناسی به دو نوع اصلی تقسیم می شود (راسین و ویلیام،2009):

 الف) پدیدارشناسی توصیفی: این نوع در صورتی استفاده می شود که اصلا از یک مفهوم یا پدیده پیشینه ای در دست نباشد و یا مبهم باشد و یا بخواهیم فهم ما نسبت به ابعاد مختلف یک پدیده بیشتر شود و ابعاد کلی آن را به دست آوریم.

ب)پدیدارشناسی تفسیری: تأکید بر بافت خاص هر فرد یا گروهی از افراد است. ذهن انسان یک تفسیرگر است. هیچ گاه به ذات شی ء نمی رسیم، باید با هم معنا کنیم. پدیدار شناسی تفسیری بیان کننده این مطلب است که پدیده ها در یک بافت خاص چه معنایی دارند.

منابع

  1. Racine,p, William (2009), ‘A Qualitative study of motivations and lived Experiences: New venture creation of Environmental Entrepreneurs in ohio’ , A Dissertation for the degree Doctor of hilosophy. ProQuest Information and learning company.
  2. Rapport, f.&wainwright. P,2006 ,” Phenomenology as a paradigm of movement” , nursinginquiry,13(3), 228- 236.
  3. Vanderstoep,.Scott,2009,”research method for every day life. Blending qualitative and quantitative approach” wiley &sons,inc.

 

 

برای عضویت در کانال ایتای آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر اینجا را کلیک کنید

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK

راهنمای آماده سازی و دفاع موفق از رساله دکتری

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

برای اطلاع از شرایط برگزاری دوره آموزشی، اجرایی عارضه یابی مدیریت منابع انسانی سازمان اینجا را کلیک کنید

 

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *