در دهه ۱۹۷۰ چارلز گودهارت، اقتصاددان انگلیسی، موضوعی را مطرح کرد که بعدها به قانون گودهارت مشهور شد. البته این مفهوم در ابتدا برای انتقاد به سیاستهای پولی دولت مارگارت تاچر، نخستوزیر بریتانیا، مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر نیز در بسیاری از حوزههای اقتصادی کاربرد دارد.
به طور کلی، این قانون بیان میکند: “وقتی یک شاخصِ اندازهگیری به یک هدف تبدیل شود، دیگر شاخص خوبی نخواهد بود.”
مثالی برای قانون گودهارت
مدیر یک مرکز تماس خدمات مشتریان به منظور افزایش درآمد، سیاست کاری جدیدی را آغاز می کند: “از این پس هر کارمند به جای پرداخت دستمزد ساعتی، حقوق خود را بر حسب تعداد تماس های تلفنی دریافت می کند.”
این سیاست باعث شد تا بعد از گذشت یک هفته تعداد تماس ها در روز به دو برابر افزایش یابد و به نظر میرسید که موفقیتآمیز بوده است. مدیر مربوطه که پیش از این هیچگاه به درخواستهای کارمندان خود توجهی نداشت، از نتیجه این سیاست بسیار راضی بود.
بنابراین، یک روز تصمیم گرفت که به کارمندانش سر بزند، اما با صحنه شوکه کننده ای مواجه شد! کارمندان او برای پاسخ دادن به تماس مشتریان، تلفن را برمیداشتند و بعد از چند پاسخ کوتاه و حتی بدون خداحافظی تلفن را قطع میکردند. پس تعجبی نداشت که چرا تعداد تماس ها دو برابر شده بود!
در واقع این مدیر افزایش تعداد تماس ها را هدف و مبنای اصلی قرار داد. در نتیجه بدون آنکه خودش بخواهد به کارمندانش این انگیزه را داد که کیفیت را فدای سرعت کنند. او قربانی پدیدهای شد که به قانون گودهارت معروف است.
برگرفته از کانال ایتای نکات مدیریت منابع انسانی
خدمات قابل ارائه آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با بهره گیری از تیمی توانمند از اساتید زبده
خدمات مشاوره ای و پژوهشی تخصصی در حوزه تدوین مقالات علمی معتبر و رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد
خدمات عارضه یابی، مشاوره ای و پژوهشی تخصصی در حوزه کسب و کار و صنعتی
ویرایش تخصصی و نیتیو مقالات علمی جهت ارایه به مجلات معتبر علمی
استخراج و چاپ کتاب از دست نوشته ها، گزارشات و رساله های شما در تیراژ دلخواه شما
ارائه موضوعات تخصصی و نگارش طرح تحقیقی جهت رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد
ترجمه تخصصی مقالات علمی به زبان های انگلیسی و فرانسه
خدمات تخصصی تحلیلی (کمی و کیفی)
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بیشتر بخوانید:
ایبوک کتاب مهدویت از نگاهی دیگر، بازخوانی و واکاوی طرح های غرب در ستیز با مهدویت
ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید
جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی
جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر
جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت
اسلاید آموزشی برنامه ریزی نیروی انسانی و شناخت ابزار و فنون آن
پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی
مجموعه2500 تست زبان تخصصی مدیریت
نمونه سوالات تشريحي بررسي مسائل دولتي ايران
نمونه سوالات تستي درس مديريت استراتژيك
با ما در تماس باشید
آکادمی تحلیل دکتر رضا طالعی فر