دریافت رایگان پرسشنامه رهبری خدمتگزار تیلور 2002

پرسشنامه رهبری خدمتگزار تیلور 2002

سبک رهبری یکی از عوامل اصلی موفقیت یا شکست یک سازمان است. یکی از سبک‌های رهبری موفق در عرصه مدیریت سبک رهبری خدمتگزار است. رهبری خدمتگزار عبارتست از درک و عمل به گونه‌ای که رهبر منافع دیگران را بر تمایل و علایق شخصی خود ترجیح دهد. پرسشنامه رهبری خدمتگزار یک ابزار ۲۴ سوالی خودسنجی برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار است که توسط تیلور (Taylor) ساخته شده است. تیلور در سال ۲۰۰۲ پرسشنامه ۹۹ گویه‌ای رهبری خدمتگزار را به ۲۴ گویه تغییر داد که مشخصات روانسنجی بهتری نسبت به ابزار اولیه داشت. این پرسشنامه دارای چهار زیر مقیاس است که عبارتند از: عشق اجتماعی، نوع دوستی، بینش و توانمندسازی.

گویه های مطروحه در این پرسشنامه در طیف لیکرت 5 گزینه ای به شرح زیر:

1) من صادقانه به معلمان به عنوان افراد قابل اعتماد، علاقمندم.
2) من علاقه دارم تا توانايي رهبري معلمان توسعه يابد.
3) من خواستار گسترش فرهنگي در مدرسه  هستم که اصول اخلاقي را با استانداردهاي بالا داشته باشد.
4) من کمالات و فضايل مطلوبي دارم و دوست دارم اين ويژگي ها را در معلمان نيز ايجاد کنم.
5) من براي گسترش حس مسئوليت پذيري معلمان، به آنها اجازه تصميم گيري مي دهم.
6) من توانايي ها و شايستگيهايم را دست بالا نمي گيرم.
7) من به ديدگاه و نظرات معلمان در مورد مدرسه اهميت مي دهم.
8) من با دلگرمي و تشويق معلمان، حمايت خود را نسبت آنها نشان مي دهم.
9) من با اقداماتي که براي معلمان انجام مي دهم، دلسوزي و شفقت خود را به آنها نشان مي دهم.
10) من به خودستايي علاقه ايي ندارم.
11) من تلاش مي کنم که معلمان در مدرسه احساس اهميت کنند.
12) من زماني که  نياز به مشورت در مورد امور مدرسه داشته باشم، با فروتني کامل با معلمان مشورت مي کنم.
13) من به معلمان در جهت انجام کارها اختيار کامل را مي دهم (در کارهاي معلمان دخالت نمي کنم).
14) من براي توسعه مسئوليت پذيري بيشتر در معلمان، بسياري از کنترل هاي بي مورد را حذف کرده ام.
15) من دائماً نشان مي دهم که نگران معلمان هستم.
16) من با فرصت هايي که در اختيار معلمان قرار مي دهم آنها را توانمند مي کنم.
17) من در جهت گسترش يک ديدگاه مشترک در بين معلمان آنها را تشويق به همکاري مي کنم.
18) من تصميم گيريها را به معلمان واگذار مي کنم (تفويض اختيار).
19) معلمان اين مدرسه يک دستورالعمل گويا و روشن در مورد وظايف مدرسه در اختيار دارند.
20) من همواره نظرات معلمان را در مورد آينده و هدف مدرسه جويا مي شوم.
21) من بر فضائل و کمالات خود تأکيد نمي کنم (مانور نمي دهم).
22) شيوه رفتار و برخورد من با معلمان آميخته با نوعي فروتني و تواضع است.
23) من تمايل دارم که ديدگاها و نظرات معلمان را در تعيين اهداف و تصميم گيري هاي مدرسه اِعمال کنم.
24) من تلاش مي کنم تا با گسترش يک ديدگاه مشترک در معلمان تعهد آنها را نسبت به مدرسه جلب نمايم.

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *