تاملی بر ویژگی های یادگیری غیررسمی

بررسی ویژگی های یادگیری غیررسمی

مقوله یادگیری غيررسمي، مقوله ای مهم می باشد كه در گذر زمان، اهميت آن بيش از پيش مي گردد. اما نكته مهمي كه در ارتباط با آموزش غيررسمي بايد متذكر آن گرديد، آثار و تبعات مثبت و منفي اين آموزش است، به اين معنا كه یادگیری غیررسمی، برخلاف آموزش رسمي كه عمدتا” به ارايه برخي از توانايي ها و كاربرد ها به فراگيران مي انجامد، توان اعتلاء يا اضمحلال ارزشي انسان ها را دارد و بسته به ارزش هاي مثبت و انساني يا منفي و غير ارزشي كه در بطن آن است، مي تواند در سطح جمعيت هدف و فراگيران به شكل مثبت يا منفي، عمل كند. به تعبير ديگر با بررسي مصاديقي از یادگیری غيررسمي كه در جهان حاضر وجود دارد مي توان ملاحظه كرد كه گاهي یادگیری غیررسمی در جهت تحقق اهداف مثبت و آرماني و گاهي اين آموزش در جهت تحقق اهدافي منفي و ضد ارزشي، به كار گرفته شده اند(منطقی و همکاران،1392).

 

باسر و بونتات (2010) نیز عنوان می دارند که این نوع یادگیری ممکن است تحت تأثیر محیط مثبت باشد که آسان سازی فرایند یادگیری را سبب می شود، یا این که تحت تأثیر محیط منفی باشد و مانع یادگیری شود.

 

روگوف (2014) مهمترین ویژگی های یادگیری غیررسمی را شامل موارد زیر می داند:

عمدتاً خارج از محیط های آموزشی اتفاق می افتد؛

فاقد برنامه درسی، آزمون و یا سازماندهی حرفه ای مشخص بوده و اغلب به صورت تصادفی و در ارتباط با شرایط خاص که مستلزم تغییرات عملی است روی می دهد؛

کارکرد یادگیری غیررسمی به طور مستقیم در زندگی روزمره تجربه می شود؛

عمدتاً خلاقانه و ناخودآگاه است.

 

سنس (2011) بیان می دارد کیفیت یادگیری غیررسمی به ویژگی های فیزیکی (مانند همکاری با همکاران) و ویژگی های ذهنی و عاطفی (شرایطی که می توانند تسهیم تجربیات کنند) بستگی دارد.

 

محققی 6 ویژگی یادگیری غیر رسمی را به شرح زیر بیان می دارد (کونر،2005):

در یادگیری غیررسمی نیازمند هیچ نوع تجربه‌ یادگیری قبلی یا هیچ نوع پیش‌نیازی نیست. درواقع برای شروع یادگیری یک حوزه جدید فقط به میل و رضایت فرد یادگیرنده نیاز است.

یادگیری غیررسمی بسیار راحت‌تر است و برای بسیاری از مردم هزینه و ریسک بسیار کمتری دارد. در واقع با نبود هیچ امتحانی یا پروژه‌ای در طی یک‌زمان محدود، یادگیرنده‌های بسیاری متعهد می‌شوند تا یک مهارت جدید یا یک مفهوم را به‌آسانی یاد بگیرند.

زمانی که یادگیری به‌طور غیررسمی ارائه می‌شود، مقاومت در یادگیری ایده و مفهوم‌های جدید نیز کمتر است.

یادگیری غیررسمی شبیه یادگیری طبیعی است. مردم تمایل دارند مسیر را در بهترین حالتی که مناسب نیازهای فردی آن‌ها است دنبال کنند.

موانع زمانی و هزینه‌ای، تقریباً در محیط‌های یادگیری غیررسمی وجود ندارند.

سیستم مدیریت یادگیری غیر رسمی یک محیط بدون تنش ارائه می‌دهد که نوعا برای به اشتراک گذاری و مدیریت دانش، مناسب است.

 

کارشکی (1388) با جمع آوری نظرات مختلف عنوان می دارد که:

1.یادگیری غیررسمی عمدتا در بافت اجتماعی قرار می گیرد و با نشانه های اجتماعی پیوند زیادی دارد.

2.موقعیت های یادگیری غیررسمی دارای اهداف، موارد یا موقعیت هایی هستند که خیلی حساس به بافت هستند.

3.تجربه یادگیری غیررسمی کیفی است تاکمی،فرآیند محور است تا فرآورده محور،ترکیبی است تا تحلیلی.

4.یادگیری غیررسمی نوعا یادگیری در محیط طبیعی است و خودهدف گزینی،ساختار منعطف،برنامه ریزی شخصی و خودارزیابی مهمترین ویژگی آن است.

5.تخصیص زمان در صحنه های یادگیری غیررسمی ماهیتا شتابزده،خود برنامه ریزی شده و پایان باز است.

6.در یادگیری غیررسمی هیچ اجبار و ضرورتی به آزمون فردی یا ارزشیابی روشن وجود ندارد.

7.در محیط یادگیری غیررسمی، فرآیند یادگیری فعال، ارادی،خودکاوشگر،خودتعیین گر،پایان باز، غیرمداخله ای،لذت بخش و کاوشگرانه است.

 

 

علاقمندان به دریافت فایل پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی، اینجا را کلیک فرمایند.

 

 

منابع

كارشكي، حسين.(1388)، نقش خود تنظيمي در يادگيري غير رسمي. مجموعه مقالات اولين همايش آموزش و يادگيري غير رسمي. مشهد: دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي: دانشگاه فردوسي.

منطقی،مرتضی؛فرمانی،شیوا؛پورمند،فهیمه، (1392)، بررسی تطبیقی یادگیری های غیر رسمی دختران و پسران دانشجو در دانشگاه،فصلنامه روانشناسی شناختی، دوره 1، شماره 2، زمستان.

Rogoff B.(2014), Learning by Observing and Pitching-In Overview, Retrieved 22.

Baser JA, Buntat Y.(2010). Informal Learning among Engineering Technology Teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences . 7: 336-44.

Conner, Marcia. L. (2005). Informal learning. Available in ;http:ageless learner .com/ intros / informal.html.

Sense, A. J.(2011). The project workplace for organizational learning development. International Journal of Project Management, 29, 986–993.

 

 

 

بیشتر بخوانید

پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی حکمرانی خوب

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

2 دیدگاه برای “تاملی بر ویژگی های یادگیری غیررسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *