ارزیابی عملکرد به شیوه مدل منشور عملکرد

ارزیابی عملکرد به شیوه مدل منشور عملکرد

هدف اصلی این مدل ایجاد ساختار و شفاف کردن ارتباطات پیچیده بین فرایندهای سازمانی و سهامداران در قالب یک محیط عمومی عملکرد است. به این دلیل این مدل به منشور شبیه است که چون منشور، نور به ظاهر ساده‌ی سفید را تجزیه کرده و پیچیدگی‌های آن را مشخص و اجزای آن را نمایان می‌سازد، این مدل نیز مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی را تجزیه و جنبه‌های مختلف آن را آشکار می‌کند.

 

بر اساس این الگو یک سیستم اندازه گیری عملکرد باید از پنج منظر متمایز اما مرتبط با عملکرد سازماندهی مورد توجه قرار گیرد. این پنج جنبه عبارتند از:

– رضایت ذی نفعان: ذی نفعان خود را شناسایی نموده و از خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها آگاهی پیدا کنیم.
– استراتژی‌ها: استراتژی‌هایی را که برای اطمینان یافتن از تأمین خواسته‌ها و نیازهای ذی نفعان خود باید تدوین کنیم مورد توجه قرار دهیم.

– فرایندها: فرایندهایی که برای تحقق استراتژی‌های تعیین شده باید پیاده و اجرا شوند.
– توانمندی‌ها: تعیین ترکیب کارا و مؤثری از افراد، تجربیات، تکنولوژی‌ها و زیرساخت‌هایی که برای اجرای فرایندهای تعیین شده لازم هستند.

– مشارکت ذی نفعان: تعیین خواسته‌ها و نیازهای سازمان از ذی نفعان برای حفظ و توسعه و توانمندی‌های سازمان در نظر گرفته شود.

 

منشور عملکرد نسبت به سایر الگوها دید وسیع‌تری در مورد ذی نفعان سازمان اعم از داخلی و خارجی نظیر سرمایه گذاران و سهامداران، مشتریان، کارکنان، تأمین کنندگان و عرضه کنندگان ارائه می‌دهد.

نیلی نظریه پرداز این مدل، به این باور عمومی که معیارهای عملکرد باید به طور مستقیم از استراتژی‌ها ناشی شود اعتقاد ندارد. او معتقد است که ابتدا باید خواسته‌ها و نیازهای ذی نفعان سازمان در نظر گرفته شده و سپس بر اساس آن استراتژی‌های سازمان تدوین شود. به عبارت دیگر شکل گیری یک استراتژی مناسب قبل از شناسایی ذی نفعان، خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها امکان پذیر نیست.

با توجه به توضیحات ارائه شده، نقطه اتکا و قوت این الگو نسبت به سایر مدل‌ها در این است که قبل از آغاز فرایند انتخاب معیارها، استراتژی‌های شرکت باید مورد بررسی قرار گیرد تا بدین ترتیب اطمینان حاصل شود که معیارهای عملکرد قابل اعتماد می‌باشند. همچنین نقطه قوت دیگر این مدل در نظر گرفتن ذی نفعان جدید و قدیم در زمان طراحی و تنظیم معیارهای عملکرد است.

از نقاط ضعف این مدل می‌توان به کمتر توجه کردن آن به چگونگی تحقق معیارهای عملکرد در مقایسه با روش‌های دیگر ارزیابی اشاره کرد. ضعف دیگر این مدل این است که به سیستم‌های اندازه گیری موجود در سازمان و نحوه اصلاح و یا تغییر آن کم توجهی شده است.

 

 

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

 

 

بیشتر بخوانید:

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان

پاورپوینت آموزشی محک زنی

پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی

پاورپوینت آموزشی تحلیل سوات به زبان لاتین

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *