ارزیابی عملکرد به شیوه محک زنی

محک زنی، به مقایسه عملکرد سازمان با بهترین و قوی‌ترین رقیب سازمان در آن صنعت اطلاق می‌شود. محک زنی عبارت است از جستجو برای یافتن بهترین تجربیات صنعت و یا خدمات برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد. محک زنی عبارت است از توجه بیرونی بر فعالیت‌ها، وظایف تخصصی یا عملیات داخلی یک مؤسسه به منظور اصلاح و بهبود مستمر.

محک زنی یعنی مقایسه و ارزیابی خود با دیگران به منظور کشف تجربیات برتر آن‌ها و جبران فاصله موجود. محک زنی عبارت است از یک فرایند پژوهشی دائمی که سازمان را به سمت بهترین شدن در مقایسه با رقبا سوق می‌دهد.

 

در حقیقت محک زنی دارای مفهوم پیچیده‌ای نیست، ولی برای سازمان‌ها ابزار بسیار مناسبی است. محک زنی در مفهوم اولیه آن به یادگیری دانش و تجربیات دیگران برای بهبود عملکرد سازمان اطلاق می‌شود. در این روش ما نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و سپس با نقاط قوت دیگر سازمان‌ها می‌سنجیم و در نهایت مشخص می‌کنیم که چه کارهایی را باید انجام دهیم تا بتوانیم عملکرد خود را بهبود ببخشیم. بنابراین هدف اولیه در محک زنی دستیابی به این اطلاعات می‌باشد.

 

دلایل متعددی امروزه برای استفاده از محک زنی توسط سازمان‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

محک زنی روشی مؤثر برای بهبود عملکرد سازمان است. مدیران می‌توانند با استفاده از آن فرایندها و روش‌های اولیه، اشتباه خود را اصلاح کرده و بهبود دهند.

– توانایی سازمان‌ها در استفاده سریع و درست از روش محک زنی می‌تواند عملکرد سازمان را بهبود دهد. این توانایی در سازمان‌های امریکایی امروزه به عنوان یک ضرورت مطرح است.
– استفاده از این روش باعث می‌شود که سازمان بتواند عملکرد خود را با سرعت به استانداردهای جهانی برساند.
– محک زنی تنها یک روش برای بهبود عملکرد نیست بلکه باعث ایجاد ارزش افزوده برای سازمان نیز می‌شود. به عبارت دیگر سازمان‌ها نباید محصولات و فرایندهای خود را تا زمانی که این تغییرات منجر به سود نشود تغییر دهند.

– سازمان‌ها زمانی که می‌خواهند از تکنیک‌های محک زنی استفاده کنند باید به این موضوع توجه داشته باشند که چطور این تغییرات منجر به ایجاد تغییرات مثبت در زنجیره ارزش شرکت می‌شود.

 

فرایند محک زنی

مرحله اول: شناسایی موضوعاتی که شرکت باید خود را در آن موضوعات محک بزند.

مرحله دوم: شناسایی یکی از مدل‌های محک زنی برای اجرا

مرحله سوم: تعیین اطلاعات مورد نیاز و روش جمع آوری آن‌ها

مرحله چهارم: مقایسه شرکت مورد نظر با شرکت رقیب و تعیین شکاف‌های موجود عملکردی

مرحله پنجم: تعریف عملیات و پروژه‌های مورد نظر برای رسیدن به وضع مطلوب

مرحله ششم: برقراری ارتباط معقول بین داده‌ها و دستیابی به توافق جمعی برای اجرای فعالیت‌های مورد نیاز
مرحله هفتم و هشتم: فراهم آوردن ابزارهایی به صورت مشترک که بتوان نتایج و فعالیت‌های مورد انتظار را برآورده کرد.

مرحله نهم: اجرای فعالیت‌ها و ابزارهای مشخص شده بر اساس الگوی محک زنی مشخص شده توسط شرکت (البته این کار ممکن است در کوتاه مدت میسر نباشد ولی در آینده نزدیک می‌توان آن را در سازمان اجرا کرد).

مرحله دهم: سنجیدن مجدد وضعیت شرکت مورد نظر با شرکت رقیب در صنعت و اجرای مجدد مرحله‌های 1 تا 9

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی

جزوه آموزشی بهره وری سازمانی

جزوه آموزشی روش تحقیق پیشرفته

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی آشنایی با استراتژی اقیانوس آبی

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری

پاورپوینت آموزشی برنامه ریزی منابع انسانی

 

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *