نکات کلیدی در خصوص ارزیابی اعتبار و کیفیت در تحقیق ترکیبی یا آمیخته

ارزیابی اعتبار روش شناسی آمیخته

نکات کلیدی در خصوص ارزیابی اعتبار و کیفیت در تحقیق ترکیبی یا آمیخته:

باروز و تیموتی(2013) بیان می دارند تمرکز صِرف به تعریف ساده پژوهش ترکیبی و این تصور که رویکرد ترکیبی، صرفاً در کنار هم قراردادن دو روش کمی و کیفی در یک پژوهش است بسیار ساده انگارانه خواهد بود. آگاهی از پیچیدگی های موجود در این ترکیب و طرح های متفاوت ترکیبی، نیازمند آموزش و مطالعه دقیق نحوه اجرا و چالش های موجود در آن است.

از طرف دیگر بدیهی است در ارزیابی پژوهش های ترکیبی در هر یک از بخش های کمی و کیفی باید به معیارهای مشخصی توجه کرد که برای تأمین اعتبار و صحت هر یک از این رویکردهای کمی و کیفی در متون و منابع آموزشی روش تحقیق بیان شده است، اما علاوه بر آن، ملاک های دیگری نیز برای ارزیابی پژوهش ترکیبی وجود دارد.

وی در طی یک پژوهش ترکیبی به شناسایی معیارهایی پرداخته است که در ارزیابی پژوهش های ترکیبی باید مدنظر قرار بگیرند. این معیارها به ترتیب اولویت به شرح زیر است:

1.بیان روشن نتایج پژوهش؛

2.ذکر دقیق اهداف پژوهش؛

3.تشریح کامل و دقیق طرح پژوهش؛

4.شفافیت مطالعه؛

5.بیان واضح روش های اجرای پژوهش؛

6.ذکر روشن شواهدی از چگونگی ترکیب و یکپارچه سازی داده ها؛

7. بیان روشن سوالات پژوهش؛

8.توضیح روشن نحوه ترکیب و یکپارچه سازی داده ها در طرح پژوهش؛

9.ذکر دلایل و شواهد قوت و اعتمادپذیری پژوهش؛

10.توضیح دقیق در مورد هدف ترکیب؛

11.نتیجه گیری روشنی که در عین حال مشخص کند چه ارزش افزودهای از طریق ترکیب و  یکپارچه سازی داده ها در پژوهش حاصل شده است؛

12.تکرارپذیر بودن پژوهش؛

13.بیان متون و منابع و پیشینه پژوهش که به پژوهش های ترکیبی مربوط باشند؛

14.بیان پارادایم یا پارادایم های مربوطه.

در خصوص معیارهای فوق، برخی از معیارهای فوق در ارزیابی کلیه انواع رویکردها و روش های پژوهشی به کار می رود، اما معیارهای ذکرشده در شماره های 6، 8، 10، 11 و 13صرفاً اختصاص به پژوهش های ترکیبی دارد.

 

گرین (2006) 3 مجموعه زیر را برای ارزیابی کیفیت استنباط های روش ترکیبی پیشنهاد می دهد:

1.ارزیابی استنباط های برگرفته از تحلیل داده های کمی با استفاده از استانداردهای کمی

2.ارزیابی استنباط های ساخته شده بر اساس داده های کیفی با استفاده از استانداردهای کیفی

3. ارزیابی درجه ای که در آن فرا استنباط های ساخته شده بر مبنای این دو نوع استنباط دارای باور پذیری هستند و این زمانی سخت می شود که دو مجموعه استنباط با هم ناسازگار می شوند.

 

کرسول و پلانو کلارک (2011)، اشاره می کنند انجام پژوهش ترکیبی در شرایط زیر اقدام مناسبی نخواهد بود:

1.فقدان زمان کافی برای تحلیل دو نوع داده های کمّی و کیفی؛

2.نبود داده های کمّی و کیفی به میزان کافی؛

3.نبود مهارت های الزام برای اجرای پژوهش ترکیبی.

 

منابع

Burrows, Timothy J (2013). A Preliminary Rubric Design to Evaluate Mixed Methods Research, Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Faculty of Educational Research and Evaluation.

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Greene, J. C. (2006). Toward a methodology of mixed methods social inquiry. Research in the Schools, 13(1), 93-98.

 

 

 

خدمت ویژه سایت:  مشاوره رایگان روش تحقیق (کمی، کیفی، آمیخته) از طریق کانال های ارتباطی سایت

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

 

بیشتر بخوانید:

ایبوک کتاب مهدویت از نگاهی دیگر، بازخوانی و واکاوی طرح های غرب در ستیز با مهدویت

ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید

جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی روش تحقیق پیشرفته

جزوه آموزشی بهره وری سازمانی

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر رضا طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *