مدیریت دانش اقدامی پرهزینه برای سازمان می باشد، بنابراین، مدیریت دانش نباید به وجود بیاید مگر اینکه منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان شود. تحقق این امر مستلزم انجام یک برنامه ریزی استراتژیک دقیق برای مدیریت دانش در سازمان است. برنامه ریزی استراتژیک مدیریت دانش در یک تعریف ساده عبارت است از مجموعه ای از فرآیندها برای فهم و بکارگیری منبع استراتژیک یک دانش در سازمان ها، این فرآیند ها می تواند شامل مواردی نظیر ایجاد یک چشم انداز از دانش سازمانی، ایجاد استراتژی مدیریت دانش، طراحی معماری مدیریت دانش و سازماندهی یک سری از فرآیند ها، فعالیت و منابع برای پیاده سازی آن باشد.
استراتژی مدیریت دانش، باید بخشی از استراتژی کلی شرکت بوده، با فلسفه، مأموریت، اهداف و قابلیت های سازمانی هم راستا باشد و همچنین با مد نظر قرار دادن تهدید ها، فرصت ها، ضعف ها و قوت های سازمان در زمینه دانش طراحی می شود.
استراتژی مدیریت دانش، روش شناسایی چگونگی به کارگیری منابع دانش سازمانی به بهترین نحو ممکن، در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمانی است. به محض تعریف استراتژی مدیریت دانش، سازمان نقشه ای خواهد داشت که می تواند با استفاده از آن به شناسایی و اولویت بندی، فعالیت ها، ابزارها و رویکردهای مدیریت دانش بپردازد و به گونه ای که از اهداف بلند مدت کسب و کار سازمان پشتیبانی نماید. استراتژی مدیریت دانش برای تعریف یک طرح علمی جهت تعریف و اولویت بندی پروژه هایی که مرتفع کننده شکاف دانشی – فاصله وضعیت کنونی و مطلوب منابع دانش هستند مورد نظر قرار می گیرد. بنابراین برای تعریف یک استراتژی موفق مدیریت دانش یک تحلیل شکاف استراتژی دانشی ضروری است.
یک تحلیل شکاف مناسب باید در مورد نکات زیر بحث نماید:
– تفاوت های اصلی میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مدیریت دانش در سازمان را مشخص کند.
– موانع پیاده سازی مدیریت دانش را فهرست نماید.
– توانمند سازها یا پیش ران ها پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان را فهرست نماید.
– ریسک های سازمان در زمینه مدیریت دانش را مشخص نماید (مثلاً ریسک خروج دانش از سازمان بخاطر بازنشستگی متخصصان سازمان)
– مکان های نگهداری دانش را مشخص نماید.
علاقمندان به دریافت فایل پاورپوینت آموزشی، روش های تحلیل استراتژی اینجا را کلیک فرمایند
با ما در تماس باشید