فرض كنيد كه بازار جهاني از دو دسته اقيانوس تشكيل شده است:
1- اقيانوسهاي قرمز:
اقيانوسهاي قرمز معرف كليه صنايعي هستند كه امروزه وجود دارند. اقيانوسهاي قرمز فضاهاي شناخته شده بازار هستند. در اقيانوسهاي قرمز، محدوديتها و حد و مرزهاي صنايع تعريف شده و مورد پذيرش واقع گرديدهاند و همچنين قوانين بازي رقابت مشخص هستند. از آنجايي كه اقيانوسهاي قرمز پرجمعيتاند. احتمال سودآوري و رشد در آنها كم است. در اقيانوسهاي قرمز، رقابت كشنده ميان شركتها، آب اقيانوس را قرمز و خونآلود كرده است.
2- اقيانوسهاي آبي
اقيانوسهاي آبي، كليه صنايعي هستند كه در حال حاضر وجود ندارند. اينها فضاهاي شناخته نشده در بازار ميباشند. هيچ رقيبي در آنها وجود ندارد.
بنابراين در اقيانوسهاي آبي پتانسيل بالايي براي رشد و سودآوري وجود دارد. در اقيانوسهاي آبي رقابت بيمعنا است، زيرا قوانين بازي هنوز تنظيم و تدوين نشدهاند.
اولين اصل استراتژي اقيانوس آبي، از نو ساختن مرزهاي بازار به منظور جدا شدن از رقابت و آفرينش اقيانوسهاي آبي است .
خلق اقيانوسهاي آبي يك دستاورد استاتيك و ثابت نيست بلكه يك فرآيند پويا است.
سنگ بناي استراتژي اقيانوس آبي، نوآوري ارزش(Value Innovation) است:
خالقان اقيانوسهاي آبي، رقبا را به عنوان معيار و مبناي خود قرار نمی دهند بلکه از معیار دیگری با نام نوآوري ارزش استفاده می کنند.
ارزشآفريني شرطي لازم براي موفقيت شركت بوده اما براي (برجسته) ماندن در بازار كافي نيست. نوآوري بدون ارزش نيز، شركت را به سمت فناوري محوري، پيشگامي در بازار و آينده نگري متمايل می کند .
نوآوري ارزش تنها هنگامي به وقوع ميپيوندد كه شركتها مولفه نوآوري را با وضعيت قيمت، مطلوبيت و هزينه همسو كنند.
نوآوري ارزش در ناحيهاي اتفاق ميافتد كه در آن اقدامات شركت و تصميمات مديريتي همزمان هم ساختار هزينه شركت را بهبود بخشد و هم ارزش قابل ارائه به خريداران را فزوني بخشد.
علاقمندان به دریافت پاورپوینت آموزشی اقیانوس آبی، اینجا را کلیک فرمایند.
بیشتر بخوانید:
پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری
پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی
با ما در تماس باشید