با بررسی راهکارهایی که بیشتر تکرار شده اند و مدنظر محققان بوده است پیشنهادات کاربردی زیر جهت استفاده مدیران و صاحبنظران حوزه مدیریت دانش ارایه می شوند:
1.محیط مبتنی بر اعتماد ایجاد کنید. افراد وقتی یکدیگر را بشناسند و به هم اعتماد داشته باشند تمایل بیشتری نسبت به تسهیم دانش خواهند داشت.
2.در خصوص ساختار سازمانی لازم است فرآیندها، رویه ها و دستورالعمل ها مستمرا بازنگری و نقایص رفع شوند. همچنین پیشنهاد می شود از سیستم ها و فناوری های جدید در ساختار سازمان استفاده شود.
3. نظر به اهمیت فناوری اطلاعات به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار در استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش، برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برای آموزش مهارت های مرتبط با آن برای کارکنان بخش های مختلف سازمان پیشنهاد می شود. همچنین افزايش ميزان سرمايه گذاري به منظور گسترش زير ساخت هاي فن آوري اطلاعات نیز در دستور کار مدیریت قرار گیرد.
4. تبادل نظر در تيم مديريت دانش شرکت بسيار ضروري و مفيد است. زيرا دانش با ارزش از ايده ها و توانمندي هاي هر يك از افراد ايجاد مي شود. يكي از راه هايي كه باعث افزايش روحيه تيمي و كارگروهي مي شود اين است كه رهبر یا مدیر سازمان ديد مناسبي نسبت به كارگروهي داشته باشد و به عنوان تسهيل گر در ايجاد سازمان هاي تيم محور عمل كند. از جمله اقداماتي كه مي توانند در اين زمينه مفيد باشند، بها دادن به كار تيمي نسبت به كار فردي و توجه به آن در ارزيابي عملكرد كاركنان است. رهبران مي توانند جهت افزايش روحيه تيمي در ميان كاركنان با مورد توجه قرار دادن عملكرد تيمي و نتيجه كار گروهي انجام شده به جاي بررسي عملكرد انفرادي، تمايل افراد براي نشان دادن و ابراز عملكرد فردي را كاهش دهند.
5. مدیریت سازمان بایستی نسبت به طراحی و تدوین برنامه هایی مناسب براي بیشتر مشاركت دادن مديران و كاركنان به منظور كسب دانش سازماني اقدام نماید.
6.به منظور فراهم آوری زمینه و بستر مناسب برای کاربرد سیستم مدیریت دانش در سازمان پیشنهاد می شود همه افراد سازمان بتوانند به منبع دانش سازمان کمک کنند. امکان استفاده از دانش موجود در سازمان برای همه افراد مرتبط به آسانی وجود داشته باشد. امکان ورود دانش بیرونی از طریق برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و دوره های آموزش خارج از سازمان وجود داشته باشد. فضای اعتماد و ابراز عقیده توسط ذینفعان، از سوی مدیریت ارشد سازمان ایجاد شود. امکان آگاهی و استفاده از عقاید و ایده های همه ذینفعان در سیاست های اجرایی سازمان وجود داشته باشد.
7. در اسرع وقت فرآیند شناسایی کارکنان دانش مدار صورت پذیرد. این دسته از کارکنان افرادی اند كه مي دانند چه اطلاعاتي و چگونه در سازمان ذخيره مي شوند؛ اين ذخيره سازي در كجا انجام مي شود و چگونه مراكز اطلاعاتي با يكديگر ارتباط دارند. توسط حسابرسي دانش مي توان تعيين كرد كه چه سرمایه های فكري در شركت و در يك زمان معين وجود دارد. حسابرسي دانش مي تواند به شكل مصاحبه هاي غير رسمي، پيمايش هاي رسمي و جامع و يا از طريق برگزاري جلسات گروهي با مديريت و كاركنان انجام شود.
در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نظر با ما در تماس باشید
مرسی استفاده کردم