بایستی عنوان کرد که ایجاد تیمی یکدست و منسجم از آن چیزی که تصور می شود مشکل تر و سخت تر است. تيمها اغلب از افرادي با شخصيت ها، رفتارها و تخصص متفاوت تشکیل شده اند. در واقع اعضای هر تیم دارای وضعیت جسمی، فکری، روانی و شناختی منحصربفرد است و همین امر سبب می شود تشکیل یک تیم و رسیدن به یک باور مشترک برای اعضای تیم دشوار گرد.
نظر به چنین مشکلی، محققان در سالیان اخیر به دنبال ارایه راهکارهایی بوده اند تا بتوانند سطح اثربخشی تیم های سازمانی را در جهت حل مشکلات ارتقا دهند که برخی از آنها به شرح زیر معرفی می شوند:
راه حل شماره 1: استقلال عمل کاری زیادی به تیم های سازمانتان دهید. در واقع در سازمان هایی که اعضای تیم ها بدون هیچ ممانعتی ابراز نظر کرده و برای پیدا کردن راه حل از تمامی امکانات و حمایت های سازمانی برخوردارند، نوعا حس ارزشمندی به اعضا منتقل شده و افراد برای حل مشکل و ارایه راه حل های بکر برانگیخته می شوند؛
راه حل شماره 2: در دوره های زمانی مشخص با سرپرستان و رهبران تیم های مختلف سازمانی جلسات هماهنگی و بحث و گفتگو برگزار نمایید. برگزاری چنین جلساتی مزیت های مثبتی چون آگاهی از پیشرفت وظایف و کارهای محوله به تیم ها، درک بهتر از مشکلات تیم ها، تعامل سازنده و بی واسطه در جهت حل مشکلات تیم ها، ارایه بازخورها و دل نگرانی های سازمان و… را می تواند به دنبال داشته باشد.
راه حل شماره 3: موفقیت های تیم های سازمان را جشن بگیرید. یکی از بهترین، ساده ترین و در عین حال تاثیرگذارترین اقدامات هر مدیری در جهت حمایت از تیم های سازمانی جشن گرفتن موفقیت های آنهاست. چنین جشنی بسته به نوع عملکرد و سطح موفقیت تیم های سازمانی می تواند مختلف باشد. ولی بهرحال تاثیرات انگیزشی مهمی هم برای اعضای تیم موفق دارد و هم می تواند نوعا باعث تهییج سایر تیم ها و گروهای کاری سازمان در جهت ارتقای سطح عملکردشان شود؛
راه حل شماره 4: عملکرد تیم های کاری سازمانتان را با توجه به ملاک هایی چون مسوولیت پذیری، تعهد نسبت به اهداف سازمان، صداقت و شفافیت اعضای تشکیل دهنده تیم ها، نتایج و خروجی هایی که در جهت حل مسایل سازمانی بدست می آورند بررسی و رتبه بندی کنید و در صورتیکه تیمی عملکرد ضعیف داشت جهت ادامه یا انحلال آن تیم کاری در کوتاهترین زمان ممکن تصمیم گیری نمایید.
برای دریافت هرگونه مشاوره تخصصی با ما در تماس باشید