دانلود رایگان پرسشنامه سنجش ابعاد مدیریت دانش دامرست (1997)

پرسشنامه پیش رو با هدف بررسی و سنجش ابعاد مدیریت دانش، طراحی و تدوین شده و مبتنی بر 2 بخش کلی است:

بخش اول مربوط به اطلاعات کلی جمعیت شناختی پاسخ دهنده (جنسیت، تحصیلات و سابقه کار) می باشد.

بخش دوم مربوط به سوالات اصلی پرسشنامه است. سئوالات مطرح شده در این بخش دارای طیف اهمیت 5 گزینه­ ای است.

این پرسشنامه دارای  4 بعد شامل ساختار دانش،اشاعه دانش، تجسم دانش و استفاده از دانش است. گویه ها و ابعاد این پرسشنامه به شرح زیر است:

 

استراتژي دانشی براي بهبود در سازمان وجود دارد.  

 

 

 

 

ساختار دانش

مديريت عالي از نقش مديريت دانش در سازمان حمایت

می کند.

در سطح سازمان خط مشی مدون برای بکارکیری و پیاده سازی مدیریت دانش وجود دارد
سازمان دارای فرآیندهای سامانمند برای شناسایی، ایجاد، ذخیره، اشتراک و کاربرد دانش است.
زیرساخت فناوری اطلاعات در راستای راهبرد مدیریت دانش سازمان قرار داده‌ شده است.
سازمان دارای یک خط‌مشی برای حفاظت از دانش است.
سازمان دارای چشم‌انداز و راهبرد مشترکی درباره دانش است که کاملاً با چشم‌انداز، مأموریت و اهداف سازمان مرتبط است
در سازمان افراد برای کار با یکدیگر و به اشتراک‌گذاری اطلاعات برانگیخته می‌شوند.  

 

 

 

اشاعه دانش

افراد احساس توانمندی می‌کنند و ایده‌ها و مشارکت‌هایشان به‌طورکلی توسط این سازمان ارزشمند محسوب می‌شود.
دانش بدست آمده از وظایف یا پروژه‌های تکمیل شده، ثبت و به اشتراک گذاشته می‌شوند.
سازمان دارای یک پایگاه دانش است که دارای دانشی و منابع را در سراسر سازمان شناسایی و مکان یابی می‌کند.
اشتراک دانش و همکاری فعالانه تشویق شده و پاداش داده می‌شود یا اصلاح می‌شود.
فرآيند پشتيباني كننده اي از اشاعه دانش در سازمان و محيط سازماني وجود دارد.
نگرش كليدي و رقابتي به نقش مديريت دانش در سازمان وجود دارد  

 

تجسم دانش

تصور کارآبودن پیاده سازی مدیریت دانش در بهبود عمکرد سازمانی و ارتقای بهره وری در نزد مدیران سازمان وجود دارد.
مدیریت با درک اهمیت دانش سازمانی، مشتاق استفاده از ابزارها و روش‌های جدید برای حصول بهترین نتیجه است.
تمهیدات سازمانی رسمیت بخشیدن به ابتکارات مدیریت دانش را پوشش می‌دهند.
مدیریت با درک اهمیت دانش سازمانی، زمان بیشتری را صرف انتشار اطلاعات به کارکنان خود و تسهیل جریان افقی اطلاعات بین کارکنان خود و کارکنان واحدهای دیگر می‌نمایند.
فعالیت‌های محک‌زنی (بنچ مارک) در داخل و خارج از سازمان انجام می‌شود و نتایج آن در بهبود عملکرد سازمانی و ایجاد دانش جدید استفاده می‌شود.  

 

 

 

 

استفاده از دانش

شاخص‌های مناسب برای ارزیابی تأثیرات پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان وجود دارد.
سازمان کیفیت محصولات خود را درنتیجه استفاده از دانش برای بهبود فرآیندهای کسب‌وکار و روابط مشتری بهبود داده است.
سازمان به کمک دانش های پیشین ثبت و ضبط شده مهارتها و صلاحيت هاي ضروري را در کارکنانش ایجاد کرده است.
شناسايي افراد ماهر و در اختيار قرار دادن دانش سازماني براي كليه كاركنان
تبديل دانش جديد به محصولات و خدمات و انتقال ارزش آن به ارباب رجوعان و مشتريان در سازمان وجود دارد.

2 دیدگاه برای “دانلود رایگان پرسشنامه سنجش ابعاد مدیریت دانش دامرست (1997)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *