تاملی بر مفهوم نقشه استراتژی

نقشه استراتژی یک دیاگرام است که استراتژی سازمان شما را در یک صفحه نشان می‌دهد. این نقشه برای درک ارتباط بین اهداف، برای همه افراد بسیار عالی است.

طراحی درست نقشه استراتژی به همه کارکنان خواهد فهماند که استراتژی کلی سازمان چیست و آن‌ها در کدام قسمت نقش‌آفرینی خواهند کرد. این نقشه همه افراد را  در یک صفحه جمع می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد تا ببینند که شغلشان چگونه بر اهداف استراتژیک سازمان تأثیر می‌گذارد.

ایده اصلی نقشه استراتژی این است که هر استراتژی با یک شکل نشان داده شود. اهداف در دسته‌هایی مانند “مالی” یا “رشد و یادگیری” گروه‌بندی می‌شوند. برای هر سازمان متفاوت است اما اغلب نقشه‌های استراتژی ۴ دیدگاه دارند. “مالی”، “مشتری”، “فرایندهای داخلی کسب‌ و کار” و “رشد و یادگیری”.

به گفته آقايان كاپلان و نورتون (مبدعان كارت امتيازي متوازن)، كليد اجراي موفقيت آميز استراتژي در سازمان اين است كه افراد سازمان آن را فهميده و درك نمايند كه اين موضوع خود شامل ايجاد فرآيندهايي پيچيده ولي در عين حال بسيار حياتي بوده كه طي آنها سرمايه‌هاي نامشهود به خروجي‌هاي ملموس و مشهود تبديل مي‌شوند. در اين ميان نقشه استراتژي ابزاري مفيد و مناسب براي به تصوير كشيدن اين كار دشوار مي‌باشد. به عبارت ديگر نقشه استراتژي ابزاري است كه ميان استراتژي مورد نظر سازمان و ميان فرآيندها و سيستم‌هاي كه به پياده‌سازي استراتژي كمك مي‌كنند، ارتباط برقرار مي‌كند. اين ابزار به كاركنان سازمان يك نگاه مستقيم و روشن مي‌دهد تا بدانند چگونه مشاغل و فعاليت‌هاي ايشان (در نهايت) به اهداف جامع سازمان متصل شده، و ايشان را در جهت انجام كارهايشان هماهنگ مي‌كند.

در واقع شالوده و مبناي كارت امتيازي متوازن را نقشه استراتژي تشكيل مي دهد كه به گفته كاپلان و نورتون، پياده سازي موفقيت آميز كارت امتيازي متوازن مبتني بر آن است يعني ترسيم دقيق روابط علي- معلولي بين اهداف استراتژيك سازمان در چهار منظر مالي، مشتري، فرآيند داخلي و رشد و يادگيري.

 

بیشتر بخوانید: پاورپوینت آموزشی روش کارت امتیازدهی متوازن

 

نقشه استراتژي ابزاري است كه ميان استراتژي مورد نظر سازمان و فرآيندها و سيستم‌هايي كه به پياده‌سازي استراتژي كمك مي‌كنند، ارتباط برقرار مي‌ نمايد. اين ابزار به كاركنان سازمان يك نگاه مستقيم و روشن مي‌دهد تا بدانند چگونه فعاليت‌هايشان به اهداف جامع سازمان متصل شده و آنها را در جهت انجام هرچه بهتر اقداماتشان هماهنگ مي‌كند.

 

فواید نقشه استراتژی:

در صورت استفاده از نقشه استراتژی، اطمینان بیشتری از موفقیت در مدیریت استراتژیک حاصل می گردد، زیرا این ابزار استراتژی را به خوبی برای بدنه مدیریتی سازمان تشریح کرده و نمود آن را بر سایر مولفه های سازمانی مشخص می سازد پس به تعبیری می توان گفت نقشه استراتژی می تواند به عنوان ابزاری برای نشان دادن مسیر راه دستیابی به استراتژی در نظر گرفته شده در سازمان به کار رود

روش تهیه نقشه استراتژی به تیم مدیریتی سازمان کمک می کند تا ابعاد مختلف تاثیر استراتژی بر سازمان را دریابند و به همه مولفه های سازمانی که بر استراتژی موثر هستند توجه نمایند. این ابزار استراتژی را از یک بیانیه آرزو مانند به یک برنامه برای دستیابی تبدیل می نماید

نقشه استراتژی کمک می کند تا تمام اعضای سازمان نقش خود را در تحول استراتژیک سازمان بیابند و بدانند که چگونه تغییر در شیوه عملکرد آنان می تواند منجر به دستیابی به اهداف سازمان شود

نقشه استراتژی برپایه روش پرسش و پاسخ، استراتژی سازمان را تشریح می کنند. چه تغییراتی در کدام یک از ابعاد سازمان می تواند تحولات چشم گیری را به همراه داشته باشد و با ارزش افزایی برای مشتری و ذینفعان سوددهی و رشد پایدار سازمان را به همراه بیاورد؟

بدون نقشه استراتژی، کارت های امتیازی متوازن تنها ابزارهایی برای اندازه گیری عملکرد عملیاتی سازمان است و ینگاه بر مبنای نتایج آن اندازه گیری ها نمی تواند تحولی در راستای بهبود ارزش آفرینی برای ذینفعان به وجود آورد

از آنجا که نقشه استراتژی، اولویت های تحولی سازمان و آنچه را که سازمان می خواهد به آن دست یابد را توصیف و اهداف ممتاز سازمان را تبیین می نماید، می تواند ابزار مناسبی برای شناخت اولویت های بودجه و سرمایه گذاری سازمان به شمار آید.

 

نکاتی که باید در تدوین نقشه استراتژی رعایت گردد:

نقشه استراتژی تبیین کننده استراتژی شرکت است، پس باید اهداف استراتژیک مندرج در آن، بر مبنای روابط علت و معلولی استراتژی شرکت را تببین نمایند

باید میان اهداف استراتژیک مندرج در مناظر چهارگانه همسوئی و توازن وجود داشته باشد، نباید میان اهداف استراتژیک با یکدیگر و با استراتژی تناقضی وجود داشته باشد

اهداف استراتژیک بیان کننده اولویت ها و انتخاب های سازمان هستند یعنی حیطه های تمرکز مدیریتی را بازگو می کنند بنابر این تعداد اهداف استراتژیک باید معقول و با حفظ خاصیت تمرکز باشد

روابط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک باید مشخص گردد تا شیوه دستیابی به ارزش آفرینی برای سهام دار مشخص گردد

نقشه استراتژی قبل از کارت امتیازی متوازن تدوین می گردد و مبنای تهیه آن استتدوین نقشه استراتژی در فرایندی مشارکتی در تیم تحول استراتژیک سازمان انجام می گیرد

برای تدوین نقشه استراتژی دیدگاه های طیف گسترده ای از ذینفعان را به کارگیرید

همسوئی و ارتباط میان ماموریت و چشم انداز سازمان با نقشه استراتژی را برقرار نمایید

برای اطمینان بیشتر از تحقق اهداف استراتژیک، نقشه استراتژی را به عنوان ورودی نظام بودجه گذاری سازمان بکار گیرید

به در نظر گرفتن اهداف استراتژیک کافی و متوازن در مناظر فرایندها و یادگیری و رشد توجه نمایید

نقشه استراتژی نه بیانگر وضعیت موجود سازمان است و نه رویای دست نیافتنی، بلکه مسیر تحقق استراتژی را نمایان می سازدنقشه استراتژی هر سازمان منحصر به فرد است و قابل تقلید نیست.

 

علاقمندان به دریافت فایل پاورپوینت آموزشی، روش های تحلیل استراتژی اینجا را کلیک فرمایند

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

1 دیدگاه برای “تاملی بر مفهوم نقشه استراتژی

  1. یاساموسایی گفته:

    کارکرد نقشه استراتژی چیه واقعا بیشتر توضیح دهید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *