تاملی بر مفاهیم اثربخشی و کارایی در مدیریت از نگاه پیتر دراکر

تاملی بر مفاهیم اثربخشی و کارایی در مدیریت از نگاه پیتر دراکر

✍️ پیتر دراکر می‌گوید:
“هیچ چیز در این دنیا بیهوده‌تر از، درست انجام دادنِ کاری که اساساً نباید انجام شود، نیست.”

⭕️ در واقع منظورِ پیتر دراکر این است که؛
قبل از این که به درست انجام دادن کار فکر کنیم (کارآیی)،باید به پیدا کردن کارهای درست بیاندیشیم (اثربخشی).

◀️ کارآیی و اثربخشی به چه معنی است؟
معمولا دو عبارت *اثربخشی* و *کارآیی* را زیاد می شنویم. در این مطلب به تعریف دقیق این دو عبارت می پردازیم.

🎯 تعریف اثربخشی (Effectiveness):
ميزاني كه فعاليتهاي برنامه ريزي شده تحقق يافته و نتايج برنامه ريزي شده بدست آمده است. مطابق تعریف فوق، هرگاه صحبت از برنامه ریزی و یا زمان شد، باید بدنبال تعریف اثربخشی باشیم. بعنوان مثال شاخص برنامه تولید، تحویل به موقع و …
تعریف عامیانه تر اثربخشی: “کار را به درستی تعریف کنیم.” و یا بعبارت بهتر “کار درست را به درستی تعریف کنیم”

🎯 تعریف کارآیی (Efficiency):
“رابطه ميان نتايج بدست آمده با منابع استفاده شده.” براساس این تعریف زمانی که صحبت از منابع مانند پول یا منابع انسانی می آید، صحبت از کارآیی است، بعنوان مثال شاخص سود، کاهش هزینه های تولید، نسبت نیروی انسانی به تولید و ….
تعریف عامیانه تر کارآیی : *کار را به درستی انجام دهیم.*

🎯اما سوال اینجاست که کدام یک بهتر هستند، “آیا باید بدنبال کارآیی بود یا اثربخشی؟”
سازمان‌های پیشرو همواره توجه ویژه ای به هر دو شاخص اثربخشی و کارآیی دارند و سعی می کنند در سازمان هر دوشاخص اندازه‌گیری شود. “زمانی می توانیم بگوییم بهره‌وری سازمانی در حد مطلوبی است که هر دو شاخص اثربخشی و کارآیی در حد مطلوب باشد.”

🎯همانطور که در تعاریف عامیانه گفتیم “زمانی کاری صحیح است که هم درست تعریف شود و هم درست انجام شود.” شاید شما هم شنیده باشید که فردی که بصورت حرفه ای دزدی می کند کارآیی بالایی دارد چرا که کارش را بدرستی انجام می‌دهد اما چون کار را بدرستی تعریف نکرده است، اثربخشی مناسبی ندارد.

برگرفته از کانال ایتای نکات مدیریت منابع انسانی

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

بیشتر بخوانید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

2 thoughts on “تاملی بر مفاهیم اثربخشی و کارایی در مدیریت از نگاه پیتر دراکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *