تاملی بر اهداف پاسخگویی در نظام های حاکمیتی

تاملی بر اهداف پاسخگویی در نظام های حاکمیتی

پاسخگویی سه هدف عمده دارد:

1.ابزاری در جهت نظارت بر قدرت و پیشگیری از سواستفاده از اختیارات عمومی؛

2.تضمینی بر کاربرد صحیح‏ منابع ملی، تبعیت از قانون و صیانت از ارزش‏های خدمات عمومی؛

3.ابزار موثری‏ برای ارتقا و بهبود زمامداری و مدیریت خدمات عمومی است.

توضیحات:

1.پاسخگویی به عنوان ابزار کنترل قدرت

اکثر دولت‏ها در شرایطی به سر می‏برند و در بستری حکومت می‏کنند که باید به تقاضاهای روزافزون شهروندان آگاه، تشکل‏ها، گروه‏های ذینفع، نهضت های اجتماعی، مطبوعات و وسایل ارتباطی جمعی پاسخگو باشند. امروزه پاسخگویی از جنبه نظارتی در همه نظام‏های سیاسی نقشی محوری دارد و سیاستمداران خواستار آنند که بخش اجرایی دولت از قدرت نامحدود و تهدید کننده‏ای که داراست سو استفاده نکند. بنابراین در همه نظام‏ها فرآیندها و سازوکارهایی برای نظارت بر اعمال قدرت شاخه اجرایی دولت پیش ‏بینی شده است.

2.پاسخگویی به عنوان تضمین استفاده صحیح از منابع عمومی

 مهمترین جنبه‏ پاسخگویی این است که مردم مطمئن شوند کارگزاران در به کارگیری و استفاده بهینه از منابع عمومی از حدود قوانین موضوع و ارزش ‏های خدمات عمومی عدول نکرده ‏اند. از این رو نمایندگان منتخب مردم در مجلس قانون گذاری از سوی آنان بر کاربرد منابع‏ ملی نظارت می‏کنند.

3.پاسخگویی ابزاری برای بهبود خدمات دولتی

 نظارت بر قدرت و تضمین کاربرد صحیح منابع عمومی اغلب جنبه‏ های منفی و تنبیهی پاسخگویی را به ذهن تداعی‏ می‏ کند. پاسخگویی به عنوان ابزار پیشرفت و بهبود مستمر خدمات به جنبه مثبت‏ خدمات دولتی اشاره دارد. این جنبه از پاسخگویی نوعی فرآیند یادگیری نیز تلقی‏ می‏ شود.

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

 

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

 

 

 

بیشتر بخوانید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی استراتژی تولید

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی مبانی فرهنگ سازمانی

پاورپوینت آموزشی سیستم های اطلاعات مدیریت

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی ائتلاف های استراتژیک

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *