بررسی پارادایم پراگماتیسم یا عمل گرایی در روش تحقیق ترکیبی

یکی از ویژگی های مهم روش تحقیق ترکیبی، بررسی مساله ترکیب دو پارادایم ناسازگار (پارادایم اثبات گرایی کمی و پارادایم تفسیرگرایی ساختار گرایی و انتقاد گرایی کیفی است). در این خصوص محققان عنوان می دارند که در پژوهش ترکیبی، ترکیب در سطح پارادایم انجام نمی شود و عملاً نمی توان دو پارادایم پژوهش کمی و کیفی (پارادایم های ناسازگار) را در هم آمیخت بلکه ترکیب در سطح روش ها انجام می شود که با ترکیب روش ها می توان مطالعه را وسعت داده و شناخت بهتری از پدیده به دست آورد. به عقیدۀ بسیاری از صاحب نظران دیدگاه پراگماتیسم یا همان مکتب اصالت عمل دیدگاه مناسبی است که اجازه ترکیب دو روش کمی و کیفی و انجام مطالعات ترکیبی را می دهد و امروزه از آن به عنوان زیربنای فلسفی پژوهش های ترکیبی یاد می کنند.

به طوركلي، بنيان فلسفه پراگماتيسم تاکید بر اين نكته است كه در يك تحقيق، هر چيزي كه كارا و مفيد است را به كار ببريد. اين روش شناسي از نظر هستي شناختي به پيچيدگي و ترکیب نظم و سياليت همزمان واقعيت اجتماعي، از نظر معرفت شناختي به تفهم و تببین متوازن و از نظر روش شناسي به ترکیب همزمان دو شيوه نظارت وغوطه وري در پديده هاي اجتماعي باور دارد.(منگشوئل،2012).

حسني (1389) معتقد است که ماهیت پژوهش در موضوعات میان رشته ای، تلفیقي است. روش شناسي ترکیبي مبتني بر ديدگاه عمل گرايي است. در اين ديدگاه، سئوالي که در تحقیق پرسیده مي شود مهمتر از روش تحقیق است و پژوهشگران در استفاده از پیش فرض های کمي و کیفي در تحقیقات از آزادی عمل برخوردارند و تشویق می شوند که در راستای پاسخ به سئوال تحقیق از روش های چندگانه در جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده ها استفاده نمايند.

تشکری و تدلی (2009) عنوان می دارند که عمل گرایی، انتخاب اجباری بین اثبات گرایی و تفسیرگرایی را رد می کند و قاعده “یا این یا آن” را به “هم این و هم آن”تغییر می دهد. در این رویکرد تقلیل گرایی مردود است و معرفت محصول تعامل واقعیت بیرونی با برساخت های ذهنی تلقی می شود. نظریه ها و روش ها ابزار پژوهش اند و معیار اصلی برای ارزیابی آنها، به کارایی است. منطق اصلی عملگرایی این است که تصورات ذهنی، پیامدهای کنشی را در پی دارند و فعالیت های پژوهشی را تحت تاثیر قرار می دهند.

منابع

حسني، محمد حسین، (1389)، درآمدی به روش شناسي تلفیقي در پژوهش های میان رشته ای علوم اجتماعي، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انساني، شماره 4،137-153.

Mengshoel, A. M. (2012). Mixed methods research–so far easier said than done?. Manual Therapy, 17(4), 373-375

Tashakkori, A., and C. Teddlie (2003). Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research, First Edition, Sage Publication In

 

 

خدمت ویژه سایت:  مشاوره رایگان روش تحقیق (کمی، کیفی، آمیخته) از طریق کانال های ارتباطی سایت

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

 

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

کلیپ آموزشی تحلیل محیط بیرونی شرکت

کلیپ آموزشی حل معضل نیروهای مازاد سازمان

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور

ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)

ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی

پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

1 دیدگاه برای “بررسی پارادایم پراگماتیسم یا عمل گرایی در روش تحقیق ترکیبی

  1. محمدراد گفته:

    کاش نظرات سایر محققان تراز اول روش تحقیق هم آورده بودید بهرحال استفاده کردم تانکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *