بررسی خط مشی و سیاست های راهبردی نظام مدیریت حقوق و دستمزد

سیاست های راهبردی نظام مدیریت حقوق و دستمزد

خط‌ مشی مدیریت به مجموعه‌ای از وظایف گفته می‌شود که مدیران حقوق و پاداش، برای طراحی و پیاده‌سازی یک برنامه‌ی کامل پرداخت حقوق، انجام می‌دهند. مدیران حقوق و پاداش با توجه به خط مشی سازمان، اجزای یک برنامه‌ی پرداخت حقوقی را تعیین کنند؛ اینکه برچه اساسی این حقوق تعیین شود، حقوق ماهانه باشد یا کارمزدی، اضافه حقوق‌ها به‌چه‌صورت محاسبه شود، پرداخت‌های تشویقی چطور صورت بگیرد و چه مزایایی به کارکنان در جایگاه‌های شغلی مختلف و با مهارت‌های مختلف، تعلق بگیرد. علاوه‌براین، مدیریت حقوق و دستمزد باید مشخص کند که یک برنامه‌ی پرداختی می‌تواند کارکنان مورد نیاز را جذب و حفظ کند یا نه؟ کارکنان، حقوق و مزایای خود را عادلانه و منصفانه می‌دانند یا خیر؟ اینکه سایر رقبا چطور به کارکنان خود حقوق می‌دهند؟ و آیا بهره‌وری لازم را دارند یا خیر؟

تعريف استراتژی جبران خدمت : عبارت است از تصمیماتي که در طراحي نظام جبران خدمت در راستای تحقق ماموريت ، اهداف و استراتژی های سازمان اتخاذ شود و عناصر اصلي سازمان را به صورت گروه های يکپارچه در آورد. بطورکلی میزان دستمزد باید شرایط استراتژیک سازمان را تقویت کند. تقویت رقابت در بسیاری از صنایع باعث تغییرات کلی در استراتژی شرکت‌ها و به‌دنبال آن موجب تغییر در حقوق و دستمزد می‌شود.

علاوه‌براین، شرکت‌ها برای مسئولیت مدیریت دستمزد، شیوه‌های مختلفی را پیش می‌گیرند. برخی از آنها بر شیوه‌های متمرکز تکیه می‌کنند، مثل زمانی که طراحی و مدیریت برنامه‌های پرداخت حقوق توسط فقط یک بخش از شرکت انجام می‌شود. برخی دیگر از شرکت‌ها روش غیرمتمرکز را انتخاب می‌کنند، یعنی چندین بخش از شرکت این مسئولیت را می‌پذیرند.

اشکال اصلی شیوه‌ی اول یعنی روش متمرکز این است که یک برنامه‌ی پرداخت حقوق باید نیازهای مختلف شرکت را دربربگیرد، نه فقط نیازهای یک دپارتمان خاص. ایجاد یک برنامه‌ی پرداخت با حضور افراد مختلف از دپارتمان‌های گوناگون شرکت، این مشکل را برطرف می‌کند.

به‌همین‌ترتیب، روش غیرمتمرکز هم ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. در این روش ممکن است انتقال یک کارمند از یک دپارتمان به دپارتمان دیگر، مشکل‌ساز شود یا موجب ناهماهنگی داخلی در پرداخت شود.

درنتیجه، مدیران حقوق و دستمزد، مکررا، دستورالعمل‌های کلی را برای خط‌ مشی همه‌ی دپارتمان‌های شرکت ارائه می‌کنند که باید به‌دقت دنبال شوند و تا زمانی که دپارتمان‌ها به این دستورالعمل‌های کلی پایبند باشند، به آنها این اجازه را می‌دهند که هر کدام خط‌مشی خود را نیز دنبال کنند؛ برای مثال در مواردی مثل طرح‌های تشویقی.

درنهایت، یک طرح پرداخت حقوق باید به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر باشد که نیازهای مختلف افراد و سازمان را پوشش دهد و به‌نحوی تنظیم شود که با نیازهای متغیر کارکنان در طول زمان سازگاری داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

پاورپوینت آموزشی تاملی بر مهمترین روش های تحلیل استراتژی سازمان

پاورپوینت آموزشی روش کارت امتیازدهی متوازن

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی تحلیل AHP

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *