در پاسخ به سوال طرح شده، راه حل های زیر منطبق با تجارب کاری و تحقیقات آکادمیک انجام شده مفید الفایده خواهد بود:
راه حل شماره 1: یکی از موانع مهمی اجرای استراتژی که تحقیقات بدان تاکید کرده اند، عدم درک صحیح و دقیق استراتژی های تدوینی توسط کارکنان مجری است که نوعا باعث ضعف گسترده مشارکتی، تقسیم اطلاعاتی و ابهام در میزان مسوولیت آنها می شود. این عدم درک موجب می شود که گاها بخش های مختلف سازمان متفاوت از اهداف تدوینی در سند استراتژیک سازمان حرکت نمایند. لذا بایستی مدیریت ارشد سازمان ضمن دعوت از مدیران بخش های مختلف سازمان، آنها را با اهداف مهم و کلیدی استراتژی سازمان آشنا نموده، در یک جلسه تعاملی نظریات آنها را از استراتژی تدوینی جویا شده و نقاط ضعف و قوت را مشخص و نسبت به بازبینی احتمالی استراتژی تدوینی سازمان همت گمارد.
پیشنهاد می شود در این جلسه مواردی همچون اولویت های استراتژیک سازمان، جدول زمانی اجرای استراتژی، میزان تاثیرات استراتژی بر فعالیت های فعلی سازمان، میزان مشارکت و نحوه تقسیم مسوولیت ها و همچنین مخاطرات و ریسک های احتمالی در اجرا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
راه حل شماره 2: گزارشي از پيشرفت دوره ای استراتژي سازمان تهيه کنيد. این بررسی دوره ای استراتژي، مشخص می کند که آيا نتايج مورد نظر از اجرای استراتژی تاکنون محقق شده است و آیا استراتژی سازمان طبق جدول زمانی تدوینی در حال تکمیل شدن است یا خیر.
راه حل شماره 3: فعالیت های اولویت دار سند استراتژیک سازمان را مشخص و سپس قسمت اعظم منابع سازمان اعم از مالی، انسانی، اطلاعاتی را به انجام این فعالیت ها گسیل دارید.
را حل شماره 4: یکی از اشتباهات مهلکی که مدیران ارشد سازمان ها دارند این حقیقت است که پس از تدوین استراتژی سازمان گمان می برند که کار تدوین به پایان رسیده و از این پس بایستی صرفا به اجرای استراتژی تدوینی بپردازند. این تفکر غلط در بسیاری از شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی دیده می شود. در حالیکه بایستی عنوان کرد که به علت ماهیت پیچیده و شرایط عدم قطعیت محیط های امروزی فرآیند تدوین و اجرای استراتژی دو فرآیند منفک و کاملا جدا از یکدیگر نیست و ممکن است در طول فرآیند اجرای استراتژی نیاز شود که دوباره استراتژی سازمان بازنگری، تعدیل و اصلاح شود. لذا مدیران بایستی در مقام اجرای استراتژی بدین نکته مهم و حذف چنین تفکر غلطی توجه لازم را داشته باشند.
راه حل شماره 5: اصلاح نظام ارتباطی و تسهیل سازی فرآیند گردش اطلاعاتی سازمان از جمله راهکارهایی است که بایستی در اسرع وقت توسط مدیران سازمان مدنظر قرار گیرد چرا که ايجاد نظام ارتباطات جامع و مدون مسبب ايجاد هوشمندي كسب و كار شده و ارزیابی فعالیت های بخش های مختلف سازمان را جهت تصمیم گیری های استراتژیک مدیریتی تسهیل می نماید.
علاقمندان به دریافت فایل پاورپوینت آموزشی، روش های تحلیل استراتژی اینجا را کلیک فرمایند
در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره با ما در تماس باشیدپ