از آنجا که مساله ظهور و موعودگرایی نه مساله صرفا اسلامی و شیعی بلکه جهانی است و اکثر مردم دنیا به نوعی بدان باور دارند (با شکل، شمایل و تعابیر مختلف)، هالیوود نیز با علم به این مهم نوعا در برخی از فیلم ها به ترویج مهدویت تخیلی خویش همت می گمارد، به گونه ای که در ابتدا یک شر را ساخته و پرداخته کرده (در قالب یک موجود، شهر،تشکیلات یا حکومت) و سپس خود (منظور فرهنگ و نظام تفکر غربی) را به عنوان منجی، نجات بخش بشریت و ابرقهرمان معرفی می نماید. در واقع در این دسته از آثار غرب با به تصویر کشیدن شرایط و ویژگی های پايان تاريخ و ترسیم شرایط رعب آور و هراس آور آن، اینکه فرد منجی یا منجیان بایستی از بین آمریکایی ها باشد را در ذهن مخاطب خود جاسازی می نماید و نوعا بطور ضمنی به دنبال خلق و تحسين فرهنگ و سبك زندگي امريكايي است.
تولید آثار سینمایی به مانند مرد عنکبوتی (2002) و مجموعه فیلم های مردان ایکس و…را باید از نمونه فیلم های هالیوودی با این تفکر قلمداد کرد. البته در بازنمایی مفهوم منجی مورد اشاره هالیوود بایستی بدین نکته اشاره شود که این منجی برخلاف آنچه که در اغلب ادیان از آن خبر داده شده است، چندان قداستی ندارد و پاکی و یا طهارت آن و اتصال آن به عالم غیب و وحیانی بودن آن اصلا مدنظر طراحان آن نیست، بطوریکه در این دسته از فیلم ها شاهد آن هستیم که از خود فرد منجی رفتارهای غیراخلاقی چون سیگارکشیدن های افراطی یا حتی روابط جنسی خارج از عرف و… دیده می شود. این چنین تصویرسازی از منجی، این مهم را به ذهن متبادر می سازد که گویا فیلمسازان هالیوودی عمدا با ارایه این چنین منجیانی بطور ضمنی قصد قداست زدایی از منجی آخرالزمانی را دارند و به طور تلویحی در پی آنند که قداست صددرصدی منجی را مورد تردید جدی قرار دهند.
برگرفته از کتاب مهدویت از نگاهی دیگر (بازخوانی و واکاوی طرح های غرب در ستیز با مهدویت) اثر دکتر رضا طالعی فر
برای دریافت ایبوک رایگان کتاب مهدویت از نگاهی دیگر، بازخوانی طرح های غرب در ستیز با مهدویت، اینجا را کلیک فرمایید