در پژوهش های مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد، با ایجاد تمهیداتی سعی میشود تا معیارهای دقت رعایت گردد. برای اطمینان از اینکه تفسیر داده ها، منعکس کننده پدیده مورد مطالعه است، از بازنگری توسط شرکت کنندگان، مرور توسط افراد غیر از شرکت کنندگان، تلفیق مکانی و تلفیق شرکت کنندگان استفاده می شود.
بازگشت مکرر به داده ها (کدها، مصاحبه ها و دست نوشته ها) موجب می شود که پژوهشگر پیش نویس نظریه (مولفه های مختلف) خود را به طور مرتب ویرایش کند و جاهای خالی را پر سازد، حک و اصلاح های لازم را به عمل آورد تا نظریه از تراکم مفهومی و تمایز مفهومی کافی و در نتیجه از روایی و پایایی کافی برخوردار باشد.
برای دستیابی به دقت قابل قبول برای کدهای احصاء شده، پژوهشگر با ارائه کدهای به دست آمده به افراد دیگری غیر از شرکت کنندگان، دقت داده های به دست آمده را بالا می برد و به نوعی روایی داده ها را افزایش می دهد. همچنین با مراجعه و مقایسه مکرر کدها و مشاوره های متعدد با سایر افراد خبره سعی می شود تا دقت کدهای به دست آمده و در نتیجه روابط بین آنها و مقوله های حاصله افزایش و به عبارتی روایی و پایایی مولفه ها افزایش یابد.
تلفیق مکانی به این معناست که مصاحبه های پژوهش در بین سایر خبرگان تحقیق از نقاط مکانی مختلف انجام گیرد.
تلفیق شرکت کنندگان نیز به این معناست که از سایر خبرگان با مشخصات جمعیت شناختی مختلف استفاده گردد. این کار باعث افزایش روایی و پایایی مقوله ها و روابط بین آنها که در واقع اعتباریابی نظریه است، می گردد.
در بازنگری داده ها، داده ها به صورت کدهای به دست آمده به افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، ارائه و در این روش از افراد خواسته شد تا با مرور کدها و سوالات مصاحبه به ارائه پیشنهاداتی در رابطه با مقوله بندی (کدهای محوری) کدهای باز بپردازند و در صورتی که پیشنهادی برای تغییر این کدها و مقوله بندی آنها دارند، ارائه دهند. در این مرحله پژوهشگر، نظرات افراد را گردآوری و در صورت نیاز آنها را در مقوله بندیها مدنظر قرار می دهد. در روش دوم، در پایان مقوله بندی ها و تدوین کدهای محوری، با استفاده از کدهای باز، پژوهشگر کدهای محوری تحت عنوان مولفه های تشکیل دهنده سازه مورد بررسی، در قالب پرسشنامه تناسب سنجی به افراد مورد مصاحبه ارائه و نظرات آنها را در این خصوص اخذ می نماید.
در صورت داشتن سوالات بیشتر در خصوص اصول و تکنیک های روش تحقیق کمی و یا کیفی با ما در تماس باشید
گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده
1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده
2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))
3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس، آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).
4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر
5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)
6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)
7.تحلیل گراندد تئوری (داده بنیاد)
10.پدیدار شناسی
و…..
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
بیشتر بخوانید:
کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی
کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی
کلیپ آموزشی حل معضل نیروهای مازاد سازمان
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی و الزامات جهش تولید
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی سازمان های پروژه محور
ایبوک کتاب جستاری بر اخلاق کسب و کار (دیدگاه اسلام و غرب)
ایبوک کتاب جستاری بر مبانی توسعه محصول جدید
جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر
جزوه آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
جزوه آموزشی مدیریت استراتژیک پیشرفته
جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی
پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره
پاورپوینت آموزشی مدیریت تعارض در سازمان
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی
پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک
با ما در تماس باشید