معرفی نظریه جهیزیه سیاسی

رفتار مدیران سیاسی و اجرایی و همین‌طور کارشناسان بخش دولتی همیشه کانون توجه اهل نظر و عمل بوده است. پدیده «جهیزیه سیاسی» وقتی رواج پیدا می‌کند که رویکرد سیاسی در بخش دولتی باعث می‌شود سیاسیون و و مدیران اجرایی برای تثبیت موفقیت خود و نفوذ در سازمان‌های حرفه‌ای و تخصصی تلاش می‌کنند با ایجاد امید به آوردن جهیزیه‌ای با ارزش به سازمان یا پس از تزریق چنین جهیزیه‌ای (نه صرفاً غیر قانونی بلکه عمدتاً در پرتو قانون) به سازمان ورود خود به آن سازمان را تضمين كند.

برخی از حاملان جهیزیه‌های سیاسی با دادن وعده جهیزیه ورود خود را به سازمان تضمین می‌کنند و ممکن است پس از ورودش تمایلی به تزریق چنین جهیزیه‌ای به سازمان مقصد نداشته باشند یا اینکه توان آوردن چنین جهیزیه به سازمان هدف نداشته باشند.بعضا انتظار مدير از فرد وارد شده تصوري است زيرا فرد جايگاه سياسي مهمي دارد پس انتظار مي رود ورودش بركاتي نصيب سازمان كند. به زعم نویسنده چنین پدیده‌ای ریشه‌های نظری دارد.

در چنین شرایطی هر مدیر دولتی بیش از آنکه به عملکرد واقعی و دموکراتیک خود توجه کند، تلاش می‌کند عملکرد خود را در اذهان عمومی خوب جلوه دهد. از این ‌رو به راه‌های مختلفی متوسل می‌شود تا سازمان خود را خوب و اثر بخش به نمایش بگذارد. در چنین بازار سیاسی که در بخش دولتی حاکم می‌شود: نقل و انتقالات مختلفی بین سازمان‌های مختلف رخ می‌دهد.

برای مثال فردی از سازمان گوشت وارد سازمان‌های هواپیمایی می‌شود؛ متخصص علف‌های هرز در رشته کشاورزی مسئولیت تشکیلات و روش‌های سازمانی را برعهده می‌گیرد؛ چون در چنین بازار سیاسی شایستگی سالاری مجاز نیست زیرا با روح دموکراسی سازگار نیست، عده‌ای تلاش می‌کنند جایگاه حرفه‌ای و تخصصی خود را در پرتو بازی‌های سیاسی و از طریق انتقال از یک سازمان دون‌پایه به سازمان‌های رتبه‌ بالاتر انتقال پیدا کنند.

 

چون چنین افرادی از طریق بده‌بستان‌های سیاسی مقامات و جایگاه‌های بالایی به دست می‌آورند و امکان تغییر چنین جایگاه‌هایی پس از تحولات سیاسی وجود دارد احتمال اینکه چنین افرادی پس از کنار رفتن چنین حزبی فراموش شوند و در عرصه سیاسی جایگاهی نداشته باشند، تلاش می‌کنند در مراکز تخصصی و حرفه‌ای خاصی پستی دست و پا کنند تا در امان بمانند. از این ‌رو با توسل به مقامات بالاتر زمینه انتقال خود به سازمان مقصد را فراهم می‌کنند، از آنجایی که ممکن است چنین افرادی شایستگی‌های حرفه‌ای لازم را نداشته باشند و بدنه تخصصی سازمان مقصد مخالف با ورود چنین افرادی به سازمان خود باشد با توسل به زور سیاسی و بی‌توجه به قوانین خدمتی وارد سازمان مقصد خود می‌شوند. از آنجایی که مدیران سازمان‌ها و مؤسسه‌های تخصصی نیز در چنین سبک و سیاق مدیریتی سیاسی انتخاب می‌شوند تلاش می‌کنند هم حزبی‌های خود را در سازمان‌های خود جای دهند ولی امید به دریافت جبرانی از طرف وارد شونده به سازمان خود نیز دارند.

 

به ‌عبارت‌ دیگر فردی دارای جایگاه سیاسی و مدیریتی بالا وارد چنین سازمان‌هایی می‌شود و با خود جهیزیه‌ای به سازمان می‌آورند که نویسنده آن را «جهیزیه سیاسی» نامیده است. چنین جهیزیه‌ای شکل‌ها و صور گوناگونی به خود می‌گیرد. حجم و میزان اهمیت چنین جهیزیه‌هایی به جایگاه و میزان نفوذ وی در دستگاه خط مشی‌گذاری ملی و اجرایی کشور بستگی دارد ولی تخصیص بودجه‌ای خاص، دریافت زمین و امکانات دولتی، پیوندزدن سازمان مقصد با مراکز قدرت، پرداخت بدهی‌ها و دریافت اضافه بودجه مختلف و … از جمله چنین جهیزیه هایی است.

با این ‌حال در تبیین رخداد چنین پدیده‌ای باید گفت: حاکمیت رویکرد سیاسی به مدیریت در بخش دولتی باعث می‌شود میل به دست‌اندازی به بیت‌المال ملی در بازیگران سیاسی بیشتر شود زیرا در چنین حالتی امکان اینکه بار دیگر قدرت سیاسی را تصاحب کنند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد از این ‌رو حزب سیاسی پیروز تلاش می‌کنند ریشه‌های خود را در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور مستحکم کند تا به سهولت نتوانند آن را از میدان بدر کنند و از طرف دیگر حزب پیروز بعدی نیز نتواند مراکز مهم سیاسی و حرفه‌ای را به سرعت تسخیر و منویات خود را بر آن‌ها ساری و جاری سازد.

این پدیده خاص کشور ایران نیست، این پدیده در برخی از کشورهای دیگر نیز صادق است. اما این پدیده در جامعه‌ای که معتقد به این اصل است: سیاست پدر و مادر ندارد بیشتر صادق است. اما در جامعه اسلامی که سیاست عین دیانت و نوعی فرصت خدمتگزاری است، وجود چنین پدیده‌ای عجیب به نظر می‌رسد زیرا «فرصت‌های سیاسی» در چنین جامعه‌ای امانت الهی است که خیانت در آن عواقب اخروی دارد.

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت کسب و کار

 

 

 

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:

خدمات تحلیلی کمی (تحلیل های آماری،پویایی سیستم،داده کاوی،عارضه یابی،تحقیق در عملیات، تئوری تصمیم گیری،مدلسازی معادلات ساختاری، آینده نگاری و سناریونویسی…)

خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی حل معضل خروج کارکنان کلیدی

کلیپ آموزشی بررسی کانال توزیع محصولات

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت

کلیپ آموزشی تحلیل محیط بیرونی شرکت

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی

جزوه آموزشی بهره وری سازمانی

جزوه آموزشی روش تحقیق پیشرفته

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی

پاورپوینت آموزشی تحلیل رقبا

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

اسلاید آموزشی ارزیابی ریسک به شیوه FMEA (آنالیز شکست و آثار آن)

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *