مدیریت استرس در سازمان

واژه استرس از لغت لاتین “stringer” به معنی ”سختی“ گرفته شده است. استرس به موقعیت درونی فردی اطلاق می گردد که تهدیدی را نسبت به وضعیت جسمی و یا آرامش روانی خود احساس کرده باشد.

استرس واکنشی انطباقی، متاثر از ویژگی های شخصی و یا فرایندهای روانشناختی است که در نتیجه هر فعالیت خارجی، موقعیت ویژه و یا حادثه ای، فعال شده باشد و بازتاب های فیزیکی یا روانی خاصی را بر فرد تحمیل نماید. رابطه نزدیکی بین میزان استرس و چگونگی عملکرد وجود دارد. اگر میزان استرس از حد معینی تجاوز نماید، به کاهش عملکرد منجر می شود و استمرار آن به از کار افتادگی منجر می گردد. همچنین اگر میزان استرس از حد معینی تجاوز نماید، شخص احساس فشرده شدن می کند که این فشردگی واکنش روانی و جسمانی به استرس است.

استرس شغلی: کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی های فردی شاغل به گونه ای که خواسته ای  (فشارهای)محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آن بر آید.

 

منابع ایجاد کننده استرس:

الف)محیط کار: عوامل فیزیکی (درجه حرارت،صدا،نور) ،کاری (شامل: حجم زیاد کار،ابهام در کار،نقش های متضاد،تغییر،مسوولیت) ،گروهی در کار(شامل: نبود حمایت گروهی،فقدان اتحاد،هنجارها)،سازمانی (شامل: عدم حمایت مافوق،محدودیت اختیار،ساختار،رفتارهای مافوق)،کارراهه (شامل:بازنشستگی،عواملی که در میانه زندگی کار مطرح می شوندف عواملی که در شروع زندگی کاری مطرح می شوند).

ب)محیط خارج از کار: خانواده،جامعه،وضعیت مالی

 

پیامدهای بالقوه استرس:

سازمانی: غیبت،تاخیر،عملکرد پایین،خرابکاری

روانشناختی: عدم رضایت شغلی،روحیات متغیر،عزت نفس پایین،عدم اطمینان به دیگران،عصبانیت

جسمی: افزایش فشار خون،تپش قلب،زخم معده،افزایش کلسترول

رفتاری: کاهش عمدی کمیت یا کیفیت کار،ضرب و شتم در محیط کار،شتاب زدگی در سخن گفتن، تعجیل در انجام کارها، بی قراری و عدم توانایی در آرام گرفتن، توقف کار، غیبت و ترک خدمت، کناره گیری از دوستان و خویشان.

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *