نوآوری استراتژیک

نوآوری استراتژیک

نوآوری استراتژیک به مفهوم رقابت در صنعت موجود به روشی کاملاً متفاوت است که ارزش های مشتری را مجدداً تعریف و ارتقا می بخشد.

به زعم گاوین دارجن و تریمبل : نوآوری استراتژیک انحراف خلاق از اقدمات قدیمی در حداقل یکی از سه حوزه زیر است:

 طراحی معماری زنجیره ارزش

 مفهوم سازی مجدد منتقل شده به مشتری

 تعریف مشتریان بالقوه

نوآوری استراتژیک یک نگرش کل نگر سیستماتیک است که روی ایجاد نوآوری های گسسته تمرکز دارد. نوآوری زمانی استراتژیک می شود که یک فرایند تکرارپذیر عمدی داشته باشد که تفاوت مشخصی را در انتقال ارزش به مشتریان، مصرف کنندگان، شرکا و بنگاه ایجاد نماید.

نوآوری استراتژیک سازمان ها را به مبارزه می طلبد تا ماورای مرزهای ایجاد شده کسب و کار و مدل های ذهنی آن نگاه کنند و مسیری را که کمتر سایر رقبا و سازمان ها استفاده کرده اند به کار گیرند.

– نوآوری استراتژیک با تعمیم و بسط محصول، تقلید مدل های تجاری و میانبرهای کارا ی فرایندها مشخص نمی شود. همچنین تنها شامل ایده های جدید از طریق طوفان فکری و جلسات خلاقیت نبوده و بر اساس اصول خطی برنامه ریزی استراتژیک که با گذشته مقایسه می کنند و آینده را پیش بینی می کنند نمی باشد.

 

فرم های متفاوت نوآوری

 نوآوری می تواند بر اساس معیارهای زیر متفاوت گردد:

تمرکز نوآوری بر روی: تکنولوژی، سازمان، روابط خارجی

 نوع نواوری: رادیکالی یا نموی

 منابع نوآوری: انتقال تکنولوژی یا توسعه مدل ها و مفاهیم تجاری جدید

 

نتایج نوآوری استراتژیک

مدل های تجاری جدید (شامل معماری زنجیره ارزش جدی)

بازارهای جدید (از طریق ایجاد بازارهای جدید یا شکل دهی مجدد بازارهای موجود(

ارزش افزوده برای هم مشتریان و هم شرکت

یا ترکیبی از هر سه.

 

عناصر کلیدی نوآوری استراتژیک

1 )نوآوری ارزشی

2) ایجاد بازار جدید

3) نوآوری ورود به بازار

4) شکستن رقابت

 

بیشتر بخوانید:

پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری 

پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی

پاورپوینت آموزشی مدیریت تحول

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

1 دیدگاه برای “نوآوری استراتژیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *