سنجش مدیریت کیفیت فراگیر 7 عاملی از نگاه دیپاک و همکاران (2011)

Mittal Deepak, single vineet,  & goyal amit.(feb 2011). Comparison Of Tqm Success Factors In Northern India In Manufacturing And Service Industries: A Surevey. International Journal of Engineering Science and Technology (IJEST), Vol.3, No.2

 

ابعاد: مشتری‌محوری، بهبود مستمر، کار تیمی، تعهد مدیریت، آموزش کارکنان، ارتباطات و ارزیابی (بازخور)

گویه ها به شرح زیر:

عامل 1: توجه به مشتری
رسیدگی جدی به شکایات همه مشتریان
شناسایی تمام نیازمندیهای مشتریان بیرونی (خارج از سازمان)
سنجش و تعیین میزان رضایت مشتریان بیرونی
شناسایی تمام نیازمندیهای مشتریان درونی (داخل سازمان)
سنجش رضایت مشتریان درونی
عامل 2: بهبود مستمر
نظارت مستمر بر سیستم و فرایندها در سازمان
نظارت مستمر بر عملکرد فردی کارکنان
نظارت مستمر بر عملکرد تیمی
بازنگری مبانی کیفیت در سازمان بر یک مبنایی منظم
شناسایی فرصت ها برای بهبود
عامل 3: کار تیمی و در گیر شدن در کارها
مشارکت همه کارکنان در فعالیت های مربوط به کیفیت
استفاده از چرخه کیفیت، تیم های بهبود کیفیت یا درگیر کردن کارکنان در فعالیتهای مربوط به برنامه ریزی کیفیت
آگاه سازی کارکنان از اهمیت کیفیت
پاداش های تیمی برای بالا بردن انگیزش
ساختارهای کار تیمی برای بهبود فرایند
عامل4: تعهد مدیریت عالی و شناسایی
بهبود کیفیت در بخش اهداف کسب وکار
نگرش مدیریت عالی و مدیران کارکردی به کیفیت به عنوان اولویت اول
حمایت مدیریت عالی از برنامه های بلندمدت برای بهبود کفیت
شناسایی کارکنان برای مشارکت بهتر آنها در بهبود کیفیت
تنظیم اهداف واقعی (واقع بینانه) برای کارکنان از طرف مدیر عالی
عامل 5: آموزش و توسعه
در دسترس بودن منابع برای آموزش کارکنان (مخصوصا در رابطه با موضوعات کیفیت) در شرکت
آموزش همه کارکنان در رابطه با تکنیک های بهبود آماری (مانند SPC، DOE و…)
آموزش همه کارکنان در موضوعات مرتبط با کیفیت
برنامه های آموزش برای توسعه مهارت های کارکنان برای نیازهای سازمانی آینده
برنامه های آموزشی برای توسعه مهارتهای کارتیمی در بین کارکنان
عامل 6: ارتباطات در شرکت
تشریک مساعی بین دپارتمان ها (واحدها)
شرح واضحی از مسئولیت های شغل
واحدهای متفاوت دارای اهداف سازگار باشند.
حل مشکلات به صورت متقابل
ارتباطات خوب بین واحدها با کارکردهای متفاوت
عامل 7: سنجش و بازخور
سنجش عملکرد فرایندها، توانمندسازها و ارتباط انها با نتایج
سنجش عملکرد کارکردی و غیر کارکردی
سنجش بهبود به جای کنترل های شدید
فراهم کردن بازخور برای کارکنان در رابطه با کیفیت عملکردشان
سنجش عملکرد از طریق دخالت شخص ثالث

2 دیدگاه برای “سنجش مدیریت کیفیت فراگیر 7 عاملی از نگاه دیپاک و همکاران (2011)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *