تاملی بر محدوديت های پژوهش ترکيبي از نظر صاحبنظران برجسته

محدودیت های پژوهش ترکیبی

علیرغم مزیت های مهمی که استفاده از روش ترکیبی در تحقیقات داشته است، محدودیت هایی نیز در اجرا و استفاده از روش ترکیبی وجود دارد. به گونه ای که جانسون و آنیوگبازی (2004) بیان می دارند به کارگيری پژوهش ترکيبي به اين معنا نيست که محدوديتي در آن وجود ندارد. لذا برخی از محدوديت های پژوهش ترکيبي از نظر صاحبنظران برجسته را به شرح زیر می توان عنوان نمود:

 

برای پژوهشگر دشوار است که هر دو روش کمي و کيفي را در يک پژوهش بکار گيرد. این مشکل زمانی بيشتر مي شود که پژوهشگر دو يا تعداد بيشتری از روش های پژوهش را بطور همزمان مورد استفاده قرار دهد و اين شرايط مستلزم وجود يک تيم پژوهشي است(کالینز و اونوگبوزی،2007؛ کراسول،2003)

پژوهشگر بايد روش های متعدد را بشناسد و بتواند آنها را به صورت مناسبي با يکديگر ترکيب کند(کالینز و اونوگبوزی،2007؛کراسول،2003)

زمانیکه پژوهشگر بخواهد از روش های متعدد استفاده کند، هزينه های پژوهش بيشتر خواهد شد(کالینز و اونوگبوزی،2007).

اين روش زمانبرتر از روش های ديگر است. (کالینز و اونوگبوزی،2007).

نظر به تنوع طرح های پژوهش ترکیبی، از یک سو، امکان انتخاب بیشتری را فراهم می سازد اما از سوی دیگر باعث می شود که دانشجویان، پژوهشگران تازه کار و حتی با تجربه که به تازگی با روش های ترکیبی آشنا شده اند، با چالش انتخاب مناسب ترین طرح پژوهش ترکیبی از میان انواع مختلف آن روبرو شوند (کالینز و اونوگبوزی،2007).

برخی از موارد مربوط به اين روش بايد توسط صاحبنظران حل شود. براي نمونه، مسائل مربوط به ترکيب پاردایم ها، چگونگی تحليل داده های کمی به گونه ای کيفي و چگونگی تفسیر نتايج مغاير و متضاد، مستلزم تامل بيشتری است(کالینز و اونوگبوزی،2007).

در پژوهش ترکيبي همواره دو روش کمی و کيفي از وزن و اهميت برابر برخوردار نیست. همچنين در برخی از طرح ها برای بکارگیری اين روش ها، تاخر و تقدم زمانی وجود دارد. بنابراين، در مورد برخی از مسائل پژوهشي ممکن است تعيين مقدار و کمی سازی روش غالب باشد، در حالیکه برای مسايل ديگر، روش های کيفي اولويت داشته باشد (آیزنر،1991).

کاربرد روش های ترکیبی همیشه سودمند نیست و گاه به جای کاربرد یک روش برای از بین بردن ضعف روش دیگر بهتر است از شیوه های دیگری از همان روش برای از بین بردن ضعف های آن روش استفاده شود(کالینز و اونوگبوزی،2007).

این روش در همه انواع تحقیقات کارآمدی ندارد و بنابراین پیشنهاد این است که با توجه به موضوع و مسأله مورد بررسی بایستی از روش مناسب برای بررسی دقیق و عمیق مسأله مورد نظر بهره گرفت(کالینز و اونوگبوزی،2007).

نبود معیارهای مشخصی برای تلفیق روش ها، پیچیدگی طرح های تحقیق تلفیقی، پیچیدگی تحلیل داده ها و مشکلات تصویب و کسب حمایت مالی، از دیگر چالش های پیش رو در توسعه پژوهشات ترکیبی است (برایمن،2007).

 

بیشتر بخوانید:

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی آشنایی با استراتژی اقیانوس آبی

پاورپوینت آموزشی برون سپاری

پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری

 

 

منابع

 

Bryman, A.(2007). Barriers to Integrating Quantitative and Qualitative Research. Journal of Mixed Methods Research. 1(1), pp. 8-22.

Collins, K. M., Onwuegbuzie, A. J., & Jiao, Q. G. (2007). A mixed methods investigation of mixed methods sampling designs in social and health science research. Journal of mixed methods research, 1(3), 267-294.

Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Second Edition, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Eisner, E. W. (1991). The enlightened eye: Qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. New York: Macmillan

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *