نظام تبادل تجارب مدیران بخش های خصوصی و دولتی

نظام تبادل تجارب مدیران بخش های دولتی و خصوصی

به زعم صاحبنظران تجربه،مهمترین عامل در فراگیری قابلیت های مدیریتی است. به گونه ای که بررسی ها نشان می دهد کسب قابلیت های مذکور تا 70 درصد از طریق تجربه صورت می گیرد. در این میان اهمیت تبادل تجارب مدیران در شرایط امروزی اهمیتی دوچندان یافته است که این امر ناشی از تغییرات مداوم و مستمر محیطی و رقابت های پیچیده در عرصه های جهانی است. از طرف دیگر بایستی توجه داشت که به علت ماهیت متفاوت سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی، نوع مدیریت بین این دو بخش تفاوت های عمده ای دارد. برای نمونه یکی از تفاوت های اساسی ماهیتی این دو بخش از آنجا نشات می گیرد که سازمان های دولتی ماهیتی مردم نهاد و خدمات محور بادرنظرگیری منافع عمومی می باشند ولی از آنطرف بخش خصوصی نوعا سودگراست. لذا وجود تفاوت نگرشی بین مدیران دو بخش دولتی و خصوصی حقیقتی است غیرقابل انکار و لزوما به علت چنین تفاوتی ماهوی که این نوع مدیران دارند، تجارب مختلفی نیز از نحوه مدیریت خویش خواهند داشت.

از اینرو در کشورهایی که نظام مدیریت رشد یافته ای دارند به تبادل تجارب بین مدیران دولتی و خصوصی اهمیت زیادی داده می شود و چنین تبادلاتی بسیار برجسته و پررنگ است و با عنایت به قوانین و چارچوب های حرفه ای، هر دو دسته از مدیران بخش های مذکور به عنوان سرمایه های ملی آن کشورها تلقی شده که بایستی بهترین تبادلات،ارتباطات و تعاملات را برای بهره گیری طرفینی از تجارب، اختلاف دیدگاه ها،نگرش ها و رویکردهای مدیریتی داشته باشند. صاحبنظران دانشگاهی هم با اشاره به اهمیت تجربه و کسب آن معتقدند که مجرب و متخصص به کـسانی اطـلاق می شود که در زمینه هاي خاص از دانش عمیق برخوردارند، با تمرین و تجربه آموخته انـد و در مقاطع خاص به دلیل بروز شرایطی خاص، در عمل آزموده و آبدیده شده اند.

با اینحال متاسفانه نبود یک نظام جامع تبادلات تجارب مدیران بین این دو بخش در کشورمان که بتواند همسوسازی، هماهنگی و تقویت توانمندی حرفه ای مدیران را در پی داشته باشد، خود چالشی است جدی که باعث هدررفت حجم قابل توجهی از تجارب و اندوخته های دانشی مدیران در طول سالیان مسوولیتشان می شود. تجاربی که اگر بخوبی درک و بکارگیری شود می تواند هم به بخش دولتی و خدمات رسانی بهتر به عامه مردم کمک نماید و هم توسعه بخش خصوصی و روان شدن چرخ های تولید را در پی داشته باشد و به سرعت بخشی و انسجام بخشی به سیر تبادل دانش و تجربه در حوزه های سیاستگذاری و برنامه ریزی، بودجه بندی، ساختار و تشکیلات، فرایندها، بهره وری، نظام های مدیریتی و… کمک نماید.

نگارنده این سطور معتقد است که نبود چنین نظام مشخص و مدونی در کشور جهت تبادل اطلاعات و تجارب مدیران دو بخش دولتی و خصوصی باعث شده که مدیران بخش های مذکور درک صحیح و درستی از کارکردهای یکدیگر نداشته باشند. از اینرو برای حل مشکل مزبور می توان به راهکارهای مختلفی چون: طراحی و تدوین شیوه‌نامه استقرار شبکه تبادل تجارب بخش خصوصی و دولتی کشور با کسب نظرات از نخبگان دانشگاهی آشنا به فرآیندهای مدیریت دانش سازمانی،تشویق و ترغیب کلیه مدیران بخش های دولتی و خصوصی به مستندسازی تجارب موفق و ناموفق خود در وقایع حساس طول دوران کاری خود،تلاش در جهت ایجاد و نهادینه سازی فرهنگ انتقال و تبادل تجارب مدیریت در سطح مدیران کشور، ایجاد زیرساخت های سیاسی،حقوقی،فناورانه و حمایتی از شبکه تبادل اطلاعات و تجارب مدیران،حمایت و همراهی مسوولان عالی رتبه کشور در فراهم آوری مقدمات و پیش نیازهای لازم در جهت استقرار شبکه تبادلات تجارب و… اشاره نمود.

 

 

بیشتر بخوانید

پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی

پاورپوینت آموزشی نوآوری باز

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *