روش دلفی در عمل، مجموعهای از پرسشنامهها یا دورهای متوالی به همراه بازخورد کنترل شده است که تلاش دارد به اتفاق نظر میان یک گروه از افراد خبره دربارة یک موضوع خاص دست یابد. این روش دارای چند ویژگی اساسی است. نخستین ویژگی، ناشناختگی افراد است که در آن مشارکت میکنند و به همین دلیل امکان اثرپذیری آنها از هم کاهش مییابد. دومین ویژگی تکرار است. این روش در چند دور اجرا میشود. بازخورد سومین ویژگی روش دلفی است. دراین روش از دور دوم به بعد نتایج حاصل از دور قبل به دور جاری منتقل و همچنین پاسخهای هر فرد به آگاهی شرکت کنندگان میرسد و آنان براین اساس، پاسخهای جدیدشان را ارائه میکنند.
بطورکلی مراحل انجام رو دلفی به این شرح است(ووندنبرگ، 1991):
تهیه پرسشنامه برای اعضای پانل
ارسال پرسشنامه برای اعضا
گردآوری دادهها در دور اول و تعیین درجه اهمیت و بازنگری رتبهها در دور دوم
حذف عوامل دارای رتبه متوسط و پایین و کاهش تعداد عوامل در دور سوم
در نهایت مجموعه عوامل و نظرات هر عضو به علاوه میانگین نظر اعضای پانل در دور سوم برای دستیابی به اتفاق نظر و پایان دادن مراحل اجرا میشود.
در روش دلفی با حذف تأثیر توان سخنوری افراد، همه نظرات و عقاید جمع آوری و پس از تحلیل به اعضای پرسش شونده برگردانده میشود. محققان در خصوص حجم نمونه در روش دلفی نظرات مختلفی را ارائه نمودهاند. لینستون و تروف (1975) مخالف تعداد زیاد افراد در پانل دلفی بوده و معتقدند که تعداد زیاد افراد کار پژوهش را سختتر کرده و حتی پیامدهای منفی در زمینه پژوهش در برخواهد داشت و لذا تعداد 5 تا 10 نفر را به عنوان بهترین تعداد معرفی مینمایند. لودویگ(1997) تاکید میورزد که تعداد پانل 3 تا 5 نفر بیش از حد کوچک است و نمیتواند بطورکامل به موضوع تحقیق پاسخ دهد. آنها تاکید دارند خبرگان باید از گروههای یکنواخت بوده و بهتر است شامل 10 تا 20 نفر باشند. مینگهات و همکاران (2012) در تحقیق خود تعداد 12 نفر را کافی میدانند.
همچنین برای بررسی نظریات و میزان اتفاق نظر میان اعضای پانل دلفی از ضریب همبستگی کندال استفاده می شود. بطورکلی ضریب همبستگی کندال که با نماد w نشان داده میشود یک آزمون ناپارامتریک است و برای تعیین میزان هماهنگی میان نظرات استفاده میشود. ضریب کندال بین 0 و 1 متغیر است. اگر ضریب کندال صفر باشد یعنی عدم توافق کامل و اگر یک باشد یعنی توافق کامل وجود دارد. همچنین ملاک توافق با توجه به ضریب کندال بالاتر از نیم درنظر گرفته می شود.
منابع
Linstone, H. & Turoff, M. (1975) ,The Delphi Method: Technique and Applications. Massachusetts: Addison-Wesley.
Ludwig, B. (1997) Predicting the future: have you considered using the Delphi methodology? Journal of Extension, 35(5): 233-239.
Minghat, A., D.; Yasin R M. & Udin, A. (2012) ,the Application of the Delphi Technique in Technical and Vocational Education in Malaysia. International Conference on Education and Management Innovation. IPEDR vol.30 (2012), IACSIT Press, Singapore.
.Woudenberg, F. (1991). An evaluation of Delphi. Technological forecasting and social change, 40(2), 131-150.
بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :
بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی
بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک
بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی
بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی
آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر ارائه دهنده خدمات تحلیلی (مشاوره، پژوهش و پیاده سازی) زیر:
خدمات تحلیلی کیفی (تحلیل گراندد تئوری، تحلیل تم، تحلیل محتوا، مرور سیستماتیک، پدیدار شناسی و…)
بیشتر بخوانید
کلیپ آموزشی بررسی کانال توزیع محصولات
کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی
کلیپ آموزشی ارتقای وفاداری مشتریان
کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار
کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت
کلیپ آموزشی حل معضل نیروهای مازاد سازمان
جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر
جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی
جزوه آموزشی مديريت كيفيت جامع یا TQM
جزوه آموزشی نظریه های مدیریت دولتی
جزوه آموزشی اصول و مبانی زنجیره ی تامین
جزوه آموزشی جانشین پروری و مدیریت استعداد در سازمان
جزوه آموزشی محک زنی یا الگوبرداری
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
اسلاید آموزشی فرآیند سرمایه گذاری مخاطره پذیر