طراحی استراتژی رقابتی کارآ و موثر چگونه امکان پذیر است؟

هر کسب و کاری متاثر از وجود رقیب یا رقبا است که نوعا هدفشان افزایش سهم بازار و سودآوری بیشتر است. درواقع رقابت نقطه مقابل همکاری است و زمانی رخ می دهد که حداقل دو گروه یا دو شرکت به دنبال هدفی هستند که نمی توانند یا نمی خواهند در آن با یکدیگر شریک باشند و لذا برای رسیدن به آن با یکدیگر رقابت می کنند. در هر کسب و کاری اعم از تولیدی یا خدماتی، حفظ مشتریان و بازار فعلی و جذب مشتریان و بازار بالقوه منوط به برتری و پیشی گرفتن از رقباست که البته چنین برتری نیازمند برنامه ریزی دقیق و اتخاذ استراتژی های مشخص رقابتی است. نظر به چنین اهمیتی در این بخش راهکارهایی به شرح زیر در راستای چگونگی تدوین استراتژی رقابتی برای مقابله بهتر و موثرتر با رقبا پیشنهاد می گردد:

راه حل شماره 1: یکی از مهمترین و اصلی ترین رویکردهایی که هر شرکت در زمینه رقابت باید بدان بیاندیشید رویکرد ایجاد مزیت رقابتی است. بدین مفهوم که مدیریت شرکت بایستی بدین سوال اساسی پاسخ دهد که اصولا مزیت رقابتی کسب و کارش (هرچند کوچک) در قیاس با رقبا چیست و اصولا چرا مشتریان بازار باید به سمت ما متمایل شوند تا رقبا. لذا داشتن یک مزیت رقابتی مشخص که نوعا چنین مزیتی می تواند در نوع محصولات یا خدمات ارایه شده به بازار، نوع فرآیند تولید محصولات یا خدمات و سایر مسایل سازمانی نمود داشته باشد مهم و حایز اهمیت است که در اسرع وقت باید برای آن چاره اندیشی شود.

راه حل شماره 2: بررسی و تحلیل مداوم رقبا یکی از راهکارهای مهمی است که بایستی در دستور کار مدیران سازمان قرار گیرد. در این خصوص اگر در کسب و کار بسیار رقابتی فعالیت می کنید پیشنهاد می شود کارگروه یا کمیته ای مجزا و مشخص در این خصوص تشکیل شود تا بتواند روند حرکتی رقبا و سایر اطلاعات لازم را گردآوری، تحلیل،مستندسازی و در قالب گزارش های دوره ای به مدیریت ارایه دهد. بررسی مداوم رقبا ضمن آگاهی بخشی می تواند مسبب تولید ایده ها و راهکارهای خلاقانه ای در جهت برتری نسبت به رقبا شود.

راه حل شماره 3: مدیریت سازمان بایستی با تغییر بنیادین نگاه به سازمان، تفکری سیستمی را در پیش گرفته و با عبور از فرآیند تجزیه سازمان به عوامل خرد، در تدوین استراتژی رقابتی سازمان، نگاهی کلی و جامع نگر که دربرگیرنده فهم کاملی از پویایی های محیط داخلی و خارجی است را جایگزین نماید. این تغییر دیدگاه ممکن است مدیریت هر سازمان را به بازاندیشی و درک عمیقی از دلایل وجودی سازمان و ارزش های بنیادین آن نایل سازد.

 

در صورت داشت هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره تخصصی با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

1 دیدگاه برای “طراحی استراتژی رقابتی کارآ و موثر چگونه امکان پذیر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *