مصاحبه يكي از روش هاي رایج جمع آوری داده است كه در آن به صورت حضوري ياغیر حضوري از افراد يا گروهي ار آنان پرسش مي شود و ممکن است بصورت ساختار یافته یا غیر ساختار یافته یا نیمه ساختار یافته اجرا شود. نظر به اهمیت این روش جمع آوری داده، در ادامه نکات کلیدی در خصوص اجرای موثر آن تقدیم دوستان پژوهشگر می گردد:
1. پیش از شروع مصاحبه نوع مصاحبه خود را مشخص سازید. اینکه وی می خواهد از مصاحبه ساختار یافته (سوالات از قبل تعیین شده است ) یا باز (سوالات از قبل مشخص نیست) استفاده کند مهم و کلیدی است و فرد باید دلایل قانع کننده برای استفاده از هر یک از این شیوه ها داشته باشد.
2. قبل از شروع مصاحبه برای خود الزامات اخلاقی را مشخص کرده و در طول مصاحبه بدان ها پابیند بوده و شخص مصاحبه شونده را نیز از آن آگاه سازید. مواردی چون ورود به محدودههای فکری، اطلاعاتی و یا زندگی شخصی افراد و….
3. برای مصاحبه خود چارچوب مناسب طرح ریزی نمایید. که شامل مدت زمان مصاحبه، نوع سوالاتی که بایستی پرسیده شود و نوع افرادی که بایستی با آن ها مصاحبه شود.
4.در طراحی سوالات مصاحبه بایستی بخاطر داشت که سوالها تا حد امکان باید بدون اریب و غیر قضاوتی باشد.
5. حتما از قبل بدین مهم فکر کنید که می خواهید متن مصاحبه را ضبط کنید و یا صرفا در طول مصاحبه صرفا یادداشت برداری کنید.
۶.در طراحی پرسشهایی که بسیار کلی هستند و ممکن است مصاحبهشونده را از پاسخ دادن بازبدارد این آمادگی را در خود ایجاد نمایید که بتوانید پرسشها را بهگونهای دیگر صورتبندی کنید و دوباره مطرح نمایید.
7. پس از مطرح کردن سوالات خود از فرد مصاحبه شونده، سعی کنید بیشتر گوش دهید و کمتر سخن بگویید.
8. از طرح سوالات جهت دار در طول فرایند مصاحبه بپرهیزید.
9.چند دقیقه آغازین مصاحبه بسیار تعیینکننده است پس با مصاحبهشونده ارتباطی گرم برقرار کنید و در آغاز مصاحبه رفتاری دوستانه، محترمانه و حمایتی داشته باشید.
10.اگر امکان ضبطصوتی ندارید در حین مصاحبه یادداشتهایتان جنبه رمزنگاری داشته باشد یعنی بهصورت خلاصهنویسی باشد و پس از اتمام مصاحبه آن را بازنویسی کنید.
11. حریم خصوصی مصاحبهشوندگان و محرمانه ماندن مشخصات آنان را رعایت کنید.
12.اجازه دهید مصاحبهشونده، مصاحبه را پیش ببرد یعنی ممکن است بنا به صحبتهای او، ترتیب پرسشها تغییر پیدا کند یا برخی حذف شود.
13. به یاد داشته باشید اینکه چه سالهایی پرسیده میشود، چگونه سؤال میکنید و از چه کسی سؤال میکنید میتواند آنقدر تأثیرگذار باشد که نتیجه و حاصل آن بینشی جدید و یا وقت تلف کردن باشد. بهعبارتدیگر دروندادهای بیکیفیت موجب بروندادهای بیکیفیتتر میشود. لذا در خصوص موارد مزبور به دقت بیاندیشید.
14.سوالها تا حد امکان باید ساده و بهدوراز واژگان فنی یا مبهم باشد.
بیشتر بخوانید:
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی تحلیل ذینفعان
پاورپوینت آموزشی تحلیل سوات به زبان لاتین
پاورپوینت آموزشی تحلیل محیط سازمانی
با ما در تماس باشید