محیط سازمانی شامل عوامل خارجی و داخلی است. این محیط باید همواره بررسی شود تا بتواند عوامل موثر بر موفقیت سازمان را تعیین کند. بررسی محیطی به مالکیت و بهرهبرداری از اطلاعات در مورد موقعیتها، الگوها، گرایشها و روابط در محیط داخلی و خارجی سازمان اشاره دارد. این بررسی به مدیران کمک میکند تا مسیر آینده سازمان را تعیین کنند. همچنین این بررسی باید تهدیدها و فرصتهای موجود در محیط را شناسایی کند. یک سازمان در زمان تعیین استراتژی، باید از فرصتها نهایت استفاده را ببرد و تهدیدها را به حداقل برساند. یک تهدید برای یک سازمان ممکن است فرصتی برای سازمانی دیگر باشد.
تجزیهوتحلیل محیط داخلی اولین مرحله از بررسی محيطی است. سازمانها باید محیط داخلی سازمان را بررسی و مشاهده کنند. این امر شامل تعامل کارکنان با سایر کارکنان، تعامل کارکنان با مدیریت، تعامل مدیر با سایر مدیران و تعامل مدیریت با سهامداران، دسترسی به منابع طبیعی، آگاهی از برند، ساختار سازمانی، کارکنان اصلی، پتانسیل عملیاتی و غیره است. همچنین میتوان از بحث، مصاحبه، و بررسیها برای ارزیابی محیط داخلی استفاده کرد. تجزیهوتحلیل محیط داخلی در شناسایی نقاط قوت و ضعف یک سازمان کمک میکند.
از طرف دیگر با رقابتیتر شدن تجارت و تغییرات سریع در محیط خارجی، اطلاعات محیط خارجی، موارد مهمی را جهت اثربخشی برنامههای درازمدت اضافه میکند. از آنجایی که محیط همواره پویا است، شناسایی حرکات و اقدامات رقبا امری ضروری محسوب میشود. عوامل محیطی بینهایت هستند، بنابراین، یک سازمان باید جهت پذیرش و تطبیق با تغییرات محیطی چابک باشد.
بیشتر بخوانید:
پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی
پاورپوینت آموزشی تئوری ها و سبک های رهبری
پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی
در تجزیهوتحلیل خارجی، سه محیط همبسته باید بررسی و تحلیل شوند:
محیط بلاواسطه/صنعتی
محیط ملی
محیط اجتماعی-اقتصادی وسیعتر/محيط کلان
بررسی محیط صنعتی نیاز به ارزیابی ساختار رقابتی صنعت سازمان، از جمله موقعیت رقابتی یک سازمان خاص و رقبای اصلی آن دارد. همچنین، ارزیابی ماهیت، فاز، پویایی و تاریخچه صنعت ضروری است. همچنین این امر به برآورد تاثیر جهانیشدن روی رقابت در صنعت میپردازد.
تجزیهوتحلیل محیط ملی نیاز به ارزیابی این موضوع دارد که آیا چارچوب ملی به دستیابی مزیت رقابتی در محیط جهانی کمک میکند یا خیر.
تجزیهوتحلیل محیط کلان شامل بررسی عوامل کلان اقتصادی، اجتماعی، دولتی، قانونی، فناورانه و بینالمللی میشود که ممکن است بر محیط تاثیرگذار باشند. تجزیهوتحلیل محیط خارجی سازمان نشاندهنده فرصتها و تهدیدهای یک سازمان است.
مدیران استراتژیک نه تنها باید وضعیت فعلی محیط و صنعت خود را تشخیص دهند بلکه باید قادر به پیشبینی موقعیتهای آینده باشند.
همچنين محيط ها به دو طريق مي توانند تقاضاهايي بر سازمان تحميل كنند :
نخست آنكه محيط ها ممكن است تقاضاهاي فني و اقتصادي ايجادكنند كه سازمان ها را ملزم مي سازد كالاها و خدماتي را توليد و در يك بازار مبادله كنند .
دوم آنكه محيط ها ممكن است برخي تقاضاهاي فرهنگي و اجتماعي مطرح كنند كه سازمان ها را به ايفاي نقش هاي خاص در جامعه و حفظ نوعي چهارچوب ظاهري بيروني وادار سازند .
يعني سازمان ها نه تنها با كشمكش هاي گروه هاي داخلي خود بلكه با ارزش هاي جامعه بيروني نيز خود را سازگار يا منطبق مي كنند ، در اين ديدگاه محيط به عنوان بستري تصور مي شود كه ديدگاه كم و بيش مشتركي از آنچه سازمان ها بايد به آن شباهت داشته باشند و چگونه بايد رفتار كنند ارايه مي دهد.
برونسپاری فرایندی است که طی آن، کالا و خدمات مورد نیاز، به جای تولید و توسعه در درون سازمان، از تأمینکنندگان بیرونی تهیه میشود. به واقع هر گاه یک کسب و کار، منابع مورد نیاز خود برای دستیابی به اهداف تجاری خود را از بیرون تهیه کند، درگیر فرایند برون سپاری شده است.
نظر به اهمیت بررسی این مفهوم مهم و کلیدی، پاورپوینت آموزشی برون سپاری، در قالب 29 اسلاید می کوشد این مفهوم مهم را مورد بحث و بررسی قرار داده است و لذا استفاده از محتوای این فایل به علاقمندان این حوزه پیشنهاد می گردد.
بیشتر بخوانید:
پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
با ما در تماس باشید
با ما در تماس باشید