راه حل شماره 1: در ارتباط با اتخاذ روش مناسب برای افزایش سهم بازار در قیاس با رقبا، مدیران شرکت بایستی با جمع آوری دقیق اطلاعات[1]، بطور واقع بینانه موقعیت فعلی شرکت خود در بازار را تعیین نمایند. برای این منظور بایستی اندازه بازاری[2] (اهمیت تعیین اندازه یا حجم بازار از آنجا ناشی میشود که اگر شما حجم بازار خود را نشناسید ممکن است وارد بازاری شوید که به دلیل کم بودن ارزش زحمات شرکت شما منجر به کسب سود مناسب نشود) که شرکت در آن فعالیت می نماید برآورد شود و با توجه به نسبت میزان فروش شرکت به اندازه کل بازار، سهم بازار فعلی شرکت تعیین گردد. پس از مشخص کردن موقعیت شرکت، مدیران بایستی با توجه به سهم بازار فعلی به طراحی استراتژی مقتضی بپردازند.
راه حل شماره 2: برای توسعه و پیشی گرفتن از رقبا، یکی از راهکارهای پیشنهادی شناسایی و تمرکز بر روی مشتریان پرسود است. در واقع شرکت بایستی ضمن داشتن اطلاعات جامعی از مشتریان خود، با برآورد ارزش خریدهای انجامی آنها در دوره های زمانی مشخص، نسبت به رتبه بندی آنها اقدام نموده و با تمرکز برنامه های بازاریابی خود بر مشتریانی که سودآوری بیشتری را برای شرکت داشته اند، وفاداری آنها نسبت به برند شرکت را بیش از پیش بهبود ببخشند تا بتوانند نوعا از حرکت آنها به سمت رقبا جلوگیری نمایند.
راه حل شماره 3: یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی افزایش سهم بازار توجه و استفاده از موقعیت های محیطی است در این خصوص پیشنهادات زیر مطرح می شوند:
الف) همکاری و ادغام با شرکت هایی که نسبت به شما دارای مزیت هایی هستند (نمونه از این مزیت ها شامل: مزیت در تیم فروش، مزیت در تیم طراحی محصول یا خدمات، مزیت در تیم تولید و…)
ب) مشارکت فعال و موثر با ارگان ها و سازمانهای دولتی با اعطای مشوق ها و انگیزاننده هایی همچون تخفیفات اغواکننده و ارایه خدمات پس از فروش مناسب و سایر راهکارهایی که عقد قرارداد با این سازمان ها را ممکن سازد.
ج) پایبندی به مسوولیت های اجتماعی در مسایلی همچون محیط زیست،حقوق بشر، حقوق مشتریان و مصرف کنندگان، مسوولیت پذیری در قبال اقشار آسب پذیر جامعه و…. . در این خصوص شرکت بایستی ضمن داشتن برنامه ای مشخص و مدون جهت ورود به چنین برنامه هایی، در جهت ایجاد کسب شهرت و تمایز نسبت به رقبا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.
در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره تخصصی با ما در تماس باشید
[1] با توجه به ضعیف بودن نظام اطلاعاتی کامل، مدون و منظم در بازار تولیدات و خدمات کشورمان، جمع آوری اطلاعات دقیق گاها برای مدیران شرکت ها سخت و حتی غیرممکن است. در این خصوص بایستی عنوان کرد که مدیران اگر نتوانند به کل اطلاعات موجود دسترسی پیدا کنند می بایست به درصد قابل قبول و مورد اطمینانی از آن دست پیدا کنند چرا که اخذ تصمیمات آتی شرکت بستگی تام به اطلاعات این مرحله دارد.
[2] محاسبه اندازه بازار جزو محاسبات تخمینی و برآوردی است و با درصدی خطا همراه است. ضمنا برای محاسبه آن تکنیک های مختلفی تاکنون مطرح شده است از جمله محاسبه براساس سرانه مصرف،محاسبه براساس کل میزان تولیدات، روش های ترکیبی و تحلیلی و…..