واکاوی مفهوم احساسات منفی مشتریان نسبت به محصول

مفهوم احساسات منفی مشتریان نسبت به محصول

رقابت شدید در اکثر بازارهاي امروزي موجب شده تا شناخت ادراکات و احساسات، به ویـژه احساسـات منفـی مشتریان حائز اهمیت باشد؛ زیرا حفظ و نگهداري مشتریان یکی از ارکان مهم رشد هر صنعتی تلقی می شود(تارات و همکاران،1402).

از طرف دیگر مصرف كنندگان منبع درآمد و سود براي شركت ها به حساب مي آيند. خريد هيجاني جنبة جـذابي از رفتـار مصـرف كننـده براي شركت هاست؛ زيرا مصرف كنندگان، در نهايت بيش از آنچه در ابتدا براي آن برنامه ريزي كرده بودند، خريد مي كنند. فروش مازاد به خرده فروشان و شركت ها، آنها را ترغيب مي كند تا خريدهاي هيجاني را با كمك فضاي آرامش بخـش و دلپذير فروشگاه و انگيزه هاي تبليغاتي تشويق كنند (ژو و گو،2015).

امروزه عنوان می شود که برای شناسایی طیفی از احساسات منفی مصرف کنندگان نسبت به یک برند یا محصول باید از یک مقیاس اندازه گیری مناسب استفاده شود. چرا که شناخت و ارزیابی این احساسات منفی امری مهم و حیاتی است زیرا عوامل ایجاد بعضی از احساسات منفی ربطی به برند محصول یاخدمت ندارد و بر اثر شناخت و استفاده از برند دیگر یا محیط و عوامل دیگر در فرد ایجاد شده است(بحرانی و همکاران،1399).

به طور کلی با توجه به پژوهش های صورت گرفته در مورد احساسات منفی نسبت به خرید محصول یا مواجه با یک برند واکنش ها می تواند سه تغییر عمده در رفتار مصرف کنندگان ایجاد می کند(پریجرز،2016):

 اولین تغییر، تغییر در نگرش هاو رفتارهای فرد است .یک مصرف کنندگان قبل از خرید محصول با توجه به تحقیقات و اطلاعاتی که از یک برند دارد نگرش و تصوری در ذهن خود از برند ساخته اند حال عموما اگر احساس منفی ایجاد شود به صورت تصادفی می باشد و این برای یک نام تجاری بسیار خطرناک است در نتیجه افراد به صورت خودآگاه یا ناخوداگاه به بیان این تجربیات می پردازند و از خرید ان جلوگیری می کنند؛

دومین واکنش هم اجتناب از خرید است که به صورت خرید از مارک رقیب عموما خود را نشان می دهد؛

سومین واکنشی که افراد نشان می دهند در جهت نابودی برند است آنها با ایجاد کمپین هایی و بیان استدلال های قوی مبنی بر فاسد بودن برند یا محصول، اعتبار آن را را پایین می آورند و کم کم به نابودی آن می رسند.

 

منابع

بحرانی، حامد؛پرهیزگار،زهرا؛طاهرزاده موسویان،سیدفخرالدین(1399)، احساسات منفی مصرف کنندگان نسبت به برند و اثرات رفتاری آنها،فصلنامه مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان،1(2)،1-14.

تارات، الهه؛عسگرنژاد نوری, باقر؛ مولا قلقاچی, مریم(1402). بررسی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تنفر از برند در صنعت خودروسازی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت،13(3)،73-110.

 

Preijers, S., & Horváth, C. (2016). BRAND HATE; Exploring & underst&ing the concept. (Master), Radboud University, Retrieved from http://theses.ubn.ru.nl/h&le/123456789/4503.

Zhou, H., & Gu, Z. (2015). The effect of different price presentations on consumer impulse buying behavior: The role of anticipated regret. American Journal of Industrial and Business Management, 5(01), 27-36.

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

 

بسته های آموزشی پیشنهادی برای استفاده علاقمندان،دانشجویان، اساتید و پژوهشگران محترم :

لیست کامل فرم های ترجمه شده مدیریت پروژه بر اساس راهنمای PMBOK

بسته جامع آموزشی مدیریت دولتی و حکمرانی

بسته جامع آموزشی مدیریت منابع انسانی

بسته جامع آموزشی مدیریت استراتژیک

بسته آموزشی مدیریت رفتار سازمانی

بسته جامع آموزشی مدیریت صنعتی

بسته آموزشی مدیریت /کسب و کار

 

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت

کلیپ آموزشی تحلیل محیط بیرونی شرکت

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش های تحلیل استراتژی

پاورپوینت آموزشی اصول و فنون مذاکره

پاورپوینت آموزشی مدیریت تعارض در سازمان

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی ارتباطات سازمانی

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

نمونه سوالات تستي درس مديريت اسلامي

نمونه سوالات تستي و تشريحي درس حقوق سازمان هاي بين المللي

نمونه سوالات تشريحي سيستمهاي اطلاعاتي مديريت

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

1 دیدگاه برای “واکاوی مفهوم احساسات منفی مشتریان نسبت به محصول

  1. پیروی گفته:

    کاش کامل تر و جامع تر بود چون موضوع من هم در همین رابطه هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *