معرفی مدل آر.اف.ام برای بخش بندی مشتریان

مدل آر.اف.ام برای بخش بندی مشتریان

یکی از راه های بخش بندی مشتریان، ارزیابی آن ها بر اساس مدل های وفاداری مشتری است. یکی از مدل های تعیین وفاداری مشتریان مدل آر.اف.ام (RFM) است، این مدل بر اساس پارامترهای مختلف ارزش هر مشتری را محاسبه می کند. مدل RFM  مبتنی بر یک تکنیک ساده است. مدل RFM یک مدل بازاریابی متداول برای گروه بندی مشتریان مبتنی بر رفتار آن ها می باشد. این مدل بر اساس سه متغیر R، F و M به گروه بندی مشتریان می پردازد.

 Recency, Frequency, Monetary =RFM

تعریف متغیرهای این مدل، به شرح زیر است:

R:مدت زمان گذشته از آخرین خرید: این متغیر نشان­ دهنده­ ی تازگی خرید مشتری است و به فاصله­ ی زمانی که آخرین خرید مشتری رخ داده است تا امروز [تعداد روزها] اشاره دارد.

F:  فرکانس (تناوب) خرید:  بیانگر تعداد معاملات در یک دوره­ ی زمانی خاص است به عنوان مثال دو بار در سال، دو بار در فصل یا دو بار در یک ماه. هر چقدر تعداد دفعات خرید در این بازه­ی زمانی افزایش یابد؛ مقدار متغیر F بیشتر می­ شود.

 M: ارزش پولی خریدها: این متغیر، بیانگر حجم پول مصرف­شده [توسط مشتری] در یک دوره­ ی زمانی خاص است. هر چقدر مبلغ بیشتری [برای خرید] صرف شده باشد، این مقدار بزرگ­تر می ­باشد.

 

 

بیشتر بخوانید

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی نوآوری باز

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی

 

 

 

با ما در تماس باشید

آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *