یکی از راه های بخش بندی مشتریان، ارزیابی آن ها بر اساس مدل های وفاداری مشتری است. یکی از مدل های تعیین وفاداری مشتریان مدل آر.اف.ام (RFM) است، این مدل بر اساس پارامترهای مختلف ارزش هر مشتری را محاسبه می کند. مدل RFM مبتنی بر یک تکنیک ساده است. مدل RFM یک مدل بازاریابی متداول برای گروه بندی مشتریان مبتنی بر رفتار آن ها می باشد. این مدل بر اساس سه متغیر R، F و M به گروه بندی مشتریان می پردازد.
Recency, Frequency, Monetary =RFM
تعریف متغیرهای این مدل، به شرح زیر است:
R:مدت زمان گذشته از آخرین خرید: این متغیر نشان دهنده ی تازگی خرید مشتری است و به فاصله ی زمانی که آخرین خرید مشتری رخ داده است تا امروز [تعداد روزها] اشاره دارد.
F: فرکانس (تناوب) خرید: بیانگر تعداد معاملات در یک دوره ی زمانی خاص است به عنوان مثال دو بار در سال، دو بار در فصل یا دو بار در یک ماه. هر چقدر تعداد دفعات خرید در این بازهی زمانی افزایش یابد؛ مقدار متغیر F بیشتر می شود.
M: ارزش پولی خریدها: این متغیر، بیانگر حجم پول مصرفشده [توسط مشتری] در یک دوره ی زمانی خاص است. هر چقدر مبلغ بیشتری [برای خرید] صرف شده باشد، این مقدار بزرگتر می باشد.
بیشتر بخوانید
پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته
پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد
پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته
پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM
پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1
پاورپوینت آموزشی یادگیری سازمانی
با ما در تماس باشید