به دليل پيشرفت نسبتا کند در زمینه كمي سازي قابليت اطمينان انساني، نياز به فراهم نمودن روش هاي مفيدي جهت كمي سازي خطاي انساني مي باشد كه مي تواند چارچوب اصلي ارزيابي كمي ريسك را نيز در برگيرد. در اين راستا در خلال سال های 2004 تا 2005 فيصل خان، پاول آميوت و دينو ديماتيا شاخص احتمال خطاي انساني یا HEPI (Human Error Probability Index) را مطرح نمودند.
این روش براى اولين بار در سال 2005توسط ارايه دهندگان اين روش بر روى سكوهاى دريايى براى سه سناريوى سقوط در دريا، نشت گاز و آتش سوزى و انفجار اجرا شد. همجنین این روش در سال 2011 توسط دی ماتیا و همکاران (2005) بر روى تانكرهاى حمل گاز مايع طبيعى LNG مورد استفاده قرار گرفت.
در ايران نيز در سال 1388 اين روش توسط رحيمى و همكاران برای ارزيابي خطاهاي انساني در شرايط اضطراري در تاسيسات تقويت فشار گاز به كار گرفته شد.
بطور کلی اين شاخص ابتدا جهت تأمين يك روش براي شناسايي، ارزيابي و كاهش ريسك هاي مربوط به خطاي انساني،در حين تجمع در شرايط اضطراري در سكوهاي فراساحلي توسط ديماتيا و همكاران توسعه و گسترش یافت. در این روش محاسبه احتمالات خطاي انساني و پيامدهاي آنها براي حركت هاي مختلف تجمع، ريسك تخمين زده خواهد شد. طرح كلي اين روش از 9 گام تشكيل شده است كه گام هاي 1 تا 6 را مي توان به وسيله انجام يك تجزيه وتحليل اختصاصي ريسك كه ماهيت كمي داشته باشد، كامل نمود. با تجزيه وتحليل ريسك به وسيله يك تيم با تجربه، گام هاي 7 تا 9 تكميل مى شود.
گام های این روش شامل:
گام 1 : تنظيم سناريوى شرايط اضطرارى وانجام مانور
گام 2 : جمع آوري داده ها (از طريق پرسشنامه هاي تجمع درشرايط اضطراري)
گام 3 و 4 : رتبه بندي عامل شكل دهي عملكرد و تعيين نرخ (δ)و وزن (σ)آن.
گام 5 : تعيين مقاديرشاخص احتمال موفقيت
گام 6 تعيين مقاديراحتمال خطاي انساني
گام 7 : تعيين پيامدها و برآورد سطوح ريسك
گام 8 :اجراي اقدامات تخفيف ريسك براي ريسك هاي غيرقابل قبول به منظور كاهش آنها
گام 9 :تعيين سطح ريسك تجديد نظرشده
منابع
DiMattia D.G., Khan F.I., Amyotte P.R. (2005) Determination of human error probabilities for offshore platform musters. Journal of loss prevention in the process industries 18:488-501.
با ما در تماس باشید
لطفا اگر فایل کاملتری دارید اطلاع رسانی شود
عالی