راهکارهای کلیدی برای برد در مذاکره

راهکارهای کلیدی برای برد در مذاکره

همه دوست دارند در انجام یک مذاکره به کلیه خواسته ها و منافع مدنظرشان دست یابند. هرچند این امر به دلایل مختلفی سخت است ولی در ادامه به برخی از راهکارهای کلیدی برای برد در مذاکره اشاره می شود. قبل از طرح این راهکارها، ویژگی های یک مذاکره خوب را می توان به شرح زیر مطرح نمود:

 

  • مذاکره ای موفق است که منافع هر دو طرف تامین شود و اگر در مذاکره ای صرفا منافع یکی از طرفین تامین شود، این مذاکره اصولی نخواهد بود. چون ویژگی مذاکره اصولی این است که منافع به طور نسبی تامین گردد.
  • مذاکره خوب همیشه چهره به چهره، انجام می شوند و برمبنای استفاده از کلمات گفتاری، اشارات و حرکات و حالات چهره هستند.
  • مذاکره خوب با تصمیمی که به طور مشترک اتخاذ می شود، به نتیجه می رسند.
  • در مذاکرات خوب روابط انسانی ترویج می شود نه روابط دوستانه
  • در مذاکرات خوب به منافع و نه به مواضع توجه می شود
  • استفاده از معیارهای عینی به جای معیارهای ذهنی
  • در مذاکرات خوب چندین راه حل برای رسیدن به تفاهم وجود دارد

 

حال با عنایت به ویژگی های فوق، راهکارهای کلیدی برای برد در مذاکره را می توان به شرح زیر لیست نمود:

  • هرگز با داشتن یک راه حل بر سر میز مذاکره نروید
  • با داشتن چندین راه حل آن ها را به صورت متوالی و پشت سر هم استفاده نکنید.
  • درارائه راه حل ها ابتدا باید از قوی ترین راه حل خود شروع کنید، چون احتمال برد شمابیشتر خواهد بود.
  • در دادن امتیاز به طرف مقابل از ضعیف ترین آن شروع کنید.
  • هنگامیکه خواستید به راه حل های طرف مقابلتان حمله کنید، به ضعیف ترین آن ها حمله کنید.
  • ازآنجایی که بیشترتوافق ها در20درصد آخروقت مذاکره صورت می گیرند، باید خونسرد، صبور و منتظر زمان مناسب برای اقدام بود.
  • فراگیری شنیدن موثر، کاری است دشوار، اما ثمربخش در طول مذاکره. لذا  ابتدا اجازه دهید طرف مقابل حرف های خود را بزند.

 

بایستی به یاد داشت که مانع اصلی در مسیر مذاکره ها، تصور نادرست و مخرب در مورد ثابت بودن حجم کیک مذاکره است. در واقع مذاکره کنندگان عمدتا به اشتباه تصور می کنند که طرف مقابل دقیقا در پی همان خواسته هایی که آنها در پی آن هستند.

لذا در تبادل امتیازات، هنری لازم است که می توان آن را انعطاف پذیری در عین محکم بودن نامید.

 (محکم بودن روی موضوعات مهم و انعطاف پذیری روی موضوعات کم اهمیت)

 

 

 

گزیده ای از خدمات تحلیلی قابل ارائه ( کمی و کیفی) آکادمی تحلیل دکتر طالعی فر با استفاده از کادری مجرب و زبده

 

1.تحلیل روایی و پایایی انواع پرسشنامه های استاندارد مرتبط با موضوع درخواست دهنده

2. تحلیل های توصیفی (تهیه انواع جداول فراوانی، محاسبه انواع آماره های توصیفی پراکندگی و مرکزی، تهیه انواع نمودارهای آماری (نموداری کیفی و کمی))

3. تحلیل های استنباطی ( تحلیل واریانس،  آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، تحلیل های رگرسیون و همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و …).

4. مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر

5.تحلیل های مرتبط با تکنیک های تصمیم گیری (تک یا چند معیاره)

6. تحلیل پویایی سیستم (مدلسازی، اعتبارسنجی رفتار مدل، شبیه سازی متغیرهای کلیدی مدل، سناریوسازی)

7.تحلیل  گراندد تئوری (داده بنیاد)

8.تحلیل تم (تحلیل مضمون)

9.تحلیل محتوا

10.پدیدار شناسی

و…..

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیپ آموزشی حل معضل خروج کارکنان کلیدی

کلیپ آموزشی بررسی کانال توزیع محصولات

کلیپ آموزشی چگونگی تخصیص منابع سازمانی

کلیپ آموزشی رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی

کلیپ آموزشی نوآوری در مدل های کسب و کار

کلیپ آموزشی حل معضل تامین مالی شرکت

جزوه آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول دکتر عادل آذر

جزوه آموزشی تحلیلی بر مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک سازمانی

جزوه آموزشی مبانی مدیریت دولتی

پاورپوینت آموزشی مبانی بهره وری سازمانی

پاورپوینت آموزشی مهارت های ارتباطی موثر

پاورپوینت آموزشی تحلیل رقبا

پاورپوینت آموزشی مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

پاورپوینت آموزشی آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد 1

پاورپوینت آموزشی روش تحقیق پیشرفته

پاورپوینت آموزشی مدیریت حقوق و دستمزد

پاورپوینت آموزشی چابکی سازمان و سازمان های چابک

پاورپوینت آموزشی آموزش تربيت ارزياب برطبق EFQM

 

 

با ما در تماس باشید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *